Den nakna sanningen
Idag var det uppenbara exemplet nakenscanner på heathrow, där en anställd tittade på en kollega och kom med olämpliga kommentarer. Om de är sådana mot sina kollegor, hur tror ni de hanterar bilder på passagerarna?
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Nakenscanning, Integritet
Lagrådet kritiserar regeringen
Det är nog mer troligt att regeringen är mer van vid jasägare och nickedockor. När man ser på riksdagen som enbart röstboskap som skall rösta igenom regeringens politik, är det då konstigt om man ser på lagrådet som några som enbart skall sätta en gummistämpel på papperet, helst oläst.
Riksdagen är de som är utsedda av folket att leda landet, de har mandatet. Sedan utser riksdagen en regering som skall jobba åt riksdagen. Om Regeringen inte fullgör det uppdrag den fått av riksdagen så kan och bör riksdagen avsätta den regeringen. Reinfeldts filosofi är att riksdagen jobbar åt regeringen, inte tvärtom.
Statsministern tycker demokrati är fel.
Justitieministern tycker straff skall dömas ut före en domstol sagt sitt.
Piratpartiets åsikter anses vara kontroversiella då vi ifrågasätter nermonteringen av rättssäkerheten, grundläggande demokratiska rättigheter och mänskliga rättigheter, där Sverige tidigare ansetts vara ett föregångsland.
Hur kan försvarandet av grundläggande demokratiska rättigheter vara kontroversiellt? Partier i regereingsställning som inte står för demokratiska principer och mänskliga rättigheter, det är kontroversiellt.
Rösta på Piratpartiet i höst, för ett rättssäkert samhälle där staten är till för medborgarna istället för tvärtom. Mot införandet av inkvisitionsmetoder och för införandet av en författningsdomstol.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Alliansen, Reinfeldt, Ask, Integritet, Rättssäkerhet
Revisionism från Folkpartiet
Tidigare har vi undrat hur vädret är på Carl Bildts planet. Idag måste man nog fråga vilket planet Allan Widman bott på senaste mandatperioden! Ok jag kan förstå att ha som FP:are vill försvara FRA-lagen då det nu var Allliansen som införde den. Men något annat hade han väl kunnat hitta på att säga.
Det må vara att politikerna generellt räknar med att väljare har kortare minne än 4 år och därmed skiter i sina vallöften, men Internet glömmer aldrig.
Att lämna ut ett förslag på remiss, se det bli sågat av mängder av remissinstanser som man sedan skiter i är inte att bereda ett förslag noggrant. Att hålla en omröstning där majoriteten inte ens vet vad omröstningen handlar om är inte att bereda ett förslag noggrant.
Det enda som var väl förberett var hur man med partipiska kunde driva igenom denna lag, och det enda som är säkert att insamlad data kommer att läcka.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, FRA, Folkpartiet, Revisionism
Krig man inte kan vinna
Vietnam, Korea, Afghanistan och Irak borde ha lärt dem en läxa. Fast förnekar man misslyckanden kanske man aldrig lär sig något av dem.
Det här är naturligtvis en helt annan sorts krig, men samma sak gäller i alla fall. Bollywood är en jätteindustri med massor av ny och spännande film, bland annat på grund av att folk kopierar varandra och Hollywood.
Framgång i att stoppa kopierandet mellan bolagen kommer på sin höjd att leda till att det som i Hollywood blir kvar några stora aktörer som släpper ett par likriktade tråkiga filmer per år och försöker locka besökare mer via stenhård reklam istället för via bra filmer. Att filmer sprids på internet kommer de däremot aldrig att kunna göra något åt.
Lokalbefolkningen på internet är nämligen inte ett dugg intresserade av att hjälpa till med någon form av censur. Och som det stod i artikeln om den "lyckade" aktionen mot spridning av filmen "3 idiots":
-
Gruppen som arbetade med lanseringen av "3 idiots" ska ha hittat en ny illegal kopia på nätet var femte minut.
Det MPAA/RIAA och diverse lobbygrupper missar och de flesta politiker är för dumma för att förstå är att de människor de har emot sig när de försöker censurera internet, inte är 14-åringarna som laddar lite film och musik, spelar lite WOW eller skriver en modeblogg med 3 followers.
De människor de har emot sig är samma människor som byggt internet.
* Det är högutbildade människor i universitetsvärlden, de som skrev RFC:erna som definierar protokollen.
* De som skriver IP-stackarna i utrustningen som används
* Teknikerna som byggt upp internet, som sköter backbonerouters, som sköter rootservrarna, som sköter brandväggskomplexen.
Att filtrera nätet utan att ha dessa personer med sig, det går inte.
I vietnam skickade man in tränade välutrustade soldater in i djungeln, där de fick pisk av den sämre utrustade lokalbefolkningen som vet hur man överlever i en djungel.
I slaget om internet skickar man in dåligt utrustade bönder att slåss mot välutbildad och välutrustad gerilla som inte bara bor i djungeln, de har planterat träden precis där de vill ha dem.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Hollywood, Bollywood, Fildelning, Lobby
Lekstugor och Kakor
Henke och hans kompisar Leffe och Tompa har ett klubbhus där för sin hemliga klubb. Byggmaterialet fick de av Henkes pappa Sonny. Egentligen skulle det använts till att bygga lekstugor på en lekplats en bit bort, men Sonny resonerade att om materialet hur som helst skall gå till lekstugor åt barn kan det lika gärna gå till hans son, som ju trots allt är ett barn.
Henke och polarna har inrett klubbhuset ganska fint, med gåvor de fått av barnen i grannskapet. Vissa barn ger dem saker i förhoppning om att få komma in i klubbhuset, andra mest för att hålla de stora barnen glada. Tompa kan nämligen vara rätt hårdhänt när han inte får som han vill. Henke brukar utnyttja detta till max och brukar ofta tvinga åt sig småbarnens leksaker, godis och lunchpåengar genom att påpeka att Tompa skulle kunna bli arg på dem om de inte gör som Henke säger.
Leffe brukar inte göra så mycket åt någondera hållet, han brukar mest hänga med kompisarna och är välkommen i stugan. Leffes pappa och Sonny är kompisar och har ett eget gäng med ett klubbhus för bara vuxna pojkar med mycket pengar. Leffe brukar dessutom gärna ta med sig kakor och godis till klubbhuset.
Det vuxna gänget brukar köpa in billiga kakor och leksaker i storpack, de ger Henke och grabbarna lite av dessa i utbyte mot att de säljer resten till småungarna. Det funkar ganska bra, småungarna är faktiskt rätt förtjusta i kakor. Nu är det förståss så att även småungarna ser att kakorna Henke säljer är väldigt dyra jämfört mot om de gick till Lidl och köpte själva. Men de flesta vågar inte göra det, för Henke brukar ofta påpeka för dem hur ledsen Tompa blir när Henke inte säljer nog många kakor.
Tompa har också mer än en gång rufsat till barn som han ser ha kakor, om han tror att de fått tag på dem någon annan väg än via Henke. De barnen brukar bli av med både kakor och pengar, i utbyte blir det en del blåmärken och skrubbsår.
Fast även om Henke och Tompa verkar ha försäljningen under kontroll så kan inte Sonny hjälpa att han tror att det nog skulle gå att sälja fler kakor om det var svårare att köpa någonannastans. Så Sonny pratar med Leffes pappa som sitter med i hem och skolas styrelse. Så Leffes pappa tar upp det på ett föräldramöte och säger att aldeles för många barn får med sig kakor hemifrån, och att allt det sockret inte är bra för skolarbetet. Efter detta möte går Leffes pappa till samtliga affärer i området med ett mötesprotokoll som visar att Hem och Skola med stöd av alla föräldrar vill att affärerna inte säljer kakor till några skolbarn.
Så nu går affärerna strålande, med Hjälp av Leffes pappa vet Sonny att inga föräldrar skickar med kakor till skolan och Henke är den enda som säljer kakor till barnen. Henke ser med hjälp av Tompa till att barnen köper kakor vare sig de vill eller inte. Så att så länge inga föräldrar får reda på detta så kommer båda klubbarna att ha det bra i sina klubbhus.
Slutet gott allting gott.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, APB, Sony
8 reasons to fear the year 2012
Det var ju hur som helst ingen svår utmaning: Det finns gott om åsikter att vara rädd för. Om vi blir av med Ask till hösten kanske vi får Bodström istället. Förhoppnignsvis åker han till USA som utlovat och stannar där.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Politik, Riksdagsval, Integritet
Men hur skall hårdvarutilverkarna få betaaaaaalt?
De vill att det skall bli lika enkelt att "låna" superdatorkapacitet som att hämta information på internet. Den typen av lånad datorkraft har hittils varit förbehållen projekt som SETI@Home eller att vika Molekyler för att hitta mediciner mot cancer. (Förutom några tidiga varianter för att distribuerad kryptoknäckning).
Ett mycket bra initiativ och jag hoppas verkligen det får genomslag, det finns så otroligt mycket bortslösad datorkraft därute.
Men vi vet ju alla hur det är med internet och "informationshämtning", regeringar vill begränsa, moraltanter vill ha sitt att säga till om, och medialobbyn vill helst förvandla det hela till en betalTVkanal. Andrahandsmarknad och att folk lånar ut sina filmer och skivor till kompisar är ju sådant de redan idag försöker stoppa. På IT-sidan så är det riktigt hårt med nya DRM-varianter för att hindra att man köper begagnade spel.
Kommer vi att få se liknande initiativ från hårdvarutillverkare att stoppa detta? De har knappast intresse av att folk vars dator har fått ett par år på nacken lånar fri kapacitet av internet istället för att spendera pengarna på en ny fin burk, och skicka den gamla till att grävas ner i någon soptipp. Nu tillverkar ju inte Sony datorer (såvitt jag vet), men de är ju insyltade även i hårdvarubranchen. Så med tanken på hur de och deras kompisar på film&musik-sidan agerar, finns det nog en risk att de ger lite experthjälp till hårdvarusidan också.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Sony, Grid Computing
Politiska vildar
Beatrice Ask har ju redan erkännt att hon är lite sådär Wild av sig. Efter Reinfeldts lilla uttalande om partipiskor idag skulle jag vilja föreslå en omdefinition av begreppet.
Politisk Vilde = Politiker som inte har den blekaste aning om vad de gör eller säger, men chansar vilt och tar vilda beslut.
Det där med representativ demokrati verkar vara lika populärt hos statsministern som oskyldighetspresumtionen är hos Justitieministern.
Vore det inte redan val om 6 månader vore det tammefan dags för nyval.
Visst, vi har inte rena personval ännu utan ett partisystem. Men vi har fortfarande kandidater som röstats in på mandat i sina valkretsar. Så om partiet byter politik helt och hållet under mandatperioden och alltså inte vill genomföra den politik man har fått mandat för av väljarna, så är de riksdagsledamöter som röstar efter eget huvud och det mandat de sitter på istället för partiets linje hjältar och inte skurkar.
Reinfeldt kanske kallar det "skott inifrån", men att inte göra det är något som vi väljare kallar "brutna vallöften".
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Moderaterna, Partipiska, Demokrati, Rättssäkerhet
Ännu en liten bäck
Men jag kan inte låta bli att följa det goda exempel som Skivad Lime sätter. Så fastän jag normalt donerar till rörelsen på annat sätt så ställer jag upp liksom så många andra redan har gjort. I skrivande stund är räknaren hos lime uppe på 18 stycken, vilket då bör bli 19 med mig.
Set Yarr Sails Mateys, riksdagen nästa.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Donera
Så bra av så många
Till alla er som skrivit och försvarat rättssäkerheten mot det vansinniga och rent utav vidriga förslag som Beatrice Ask lyckades häva ur sig.
http://blogg.aftonbladet.se/21909/2010/03/svensk-myndighetskontroll-beatrice-ask-bryter-ihop
http://futuriteter.blogg.se/2010/march/inte-langre-nagra-tvivel.html
http://www.annatroberg.com/2010/03/19/tant-gredelin-foresprakar-skampale/
http://blogg.tianmi.info/2010/03/19/den-radikalfeministiska-statens-totala-vansinne/
http://scabernestor.blogg.se/2010/march/livsfarligt-nar-en-justitieminister-chansar-v.html
http://www.humblebee.net/2010/03/beatrice-ask-en-samhallsfara/
http://www.wiktzac.com/2010/03/varfor-inte-brannmarka-dem.html
http://www.alliansfrittsverige.nu/2010/03/mars-19-2010-justitieministern-vill-ha.html
http://blog.kwat.se/2010/03/modern-skampale-i-gredelina-kuvert-ask-vill-hanga-ut-sexkopare/
http://press.piratpartiet.se/2010/03/19/piratpartiet-rasar-mot-asks-skampaleforslag/
http://juridikflickan.blogg.se/2010/march/utkast-mars-19-2010.html
http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=18733
http://thecautionaryrevelation.blogspot.com/2010/03/justice-mentalist-from-hell.html
http://perpettersson.wordpress.com/2010/03/19/ask-gor-bort-sig-igen/
http://whatsupsthlm.se/pezster/och-dar-dog-ask-helt/3490/
http://projo.se/2010/03/vad-har-du-rokt-ask/
http://outad.blogspot.com/2010/03/tack-beatrice-du-parla-bland-manniskor.html
http://mikaelelmlund.wordpress.com/2010/03/19/justitieminister-ask-klappar-ihop-fullstandigt-logiskt-juridiskt-och-moraliskt/
http://tokmoderaten.blogspot.com/2010/03/ur-askan-i-elden.html
http://www.zaramis.nu/blog/2010/03/19/beatrice-ask-tycker-skampale-ar-en-bra-straffmetod/
http://peaceloveandcapitalism.blogspot.com/2010/03/moderaterna-vi-maste-prata.html
http://sandylloyd.wordpress.com/2010/03/19/ask-har-blivit-skogsgalen/
http://yamipanda.blogspot.com/2010/03/hang-inte-ut-misstankta-sexkopare.html
http://www.dexion.org/2010/03/19/det-har-ar-inte-ministermaterial
http://store.blogg.se/2010/march/ask-skall-ha-dask.html
http://blogg.aftonbladet.se/25229/2010/03/vill-moderat-tanten-ask-aterinfora-skampalen-ocksa
http://blog.balp.nu/2010/03/tack-ask/
http://tvivlar.wordpress.com/2010/03/19/varje-idioti-ska-kosta-en-mandatperiod/
http://ekstromsblogg.blogspot.com/2010/03/skampalen-tillbaka.html
http://hanna-lager.blogspot.com/2010/03/ask-och-lila-kuvert.html
http://reportagebild.blogspot.com/2010/03/grottmanniskor.html
http://inslag.se/journal/2010/3/19/lagligt-ministerbyte-ersatt-beatrice-ask-med-maria-abrahamss.html
http://scriptorium.se/josh/2010/03/20/tant-gredelin/
http://badlandshyena.wordpress.com/2010/03/20/antligen-straffas-misstankta-sexkopare/
http://hagwall.wordpress.com/2010/03/20/justisminister-ask/
http://kulturbloggen.com/?p=18716
http://blogg.aftonbladet.se/21909/2010/03/svensk-myndighetskontroll-ask-vinnare-igen-far-valfortjant-utmarkelse
http://magnihasa.blogspot.com/2010/03/ask-me-dont-axe-me.html
Media om detta Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Dagens nyheter,
Mvh /J-O
Tags: Piratpartiet, Länkkärlek, Beatrice Ask
Sundsvalls tidning gör bort sig, igen
Idag, går de in och försvarar Beatrice Ask's politik där polis godtyckligt skall få drogtesta, "kroppsbesiktiga" och DNA testa barn, utan att ens meddela föräldrarna. Men visst de känner väl att de måste försvara alliansens politik oavsett.
Det skall bli spännande att se hur de försvarar Ask's senaste idiotier, där hon vill hänga ut misstänka personer inför hela omgivningen och framförallt familj och grannar. Misstänkta alltså, inte dömda brottslingar.
Det var ett tag sedan vi använde skampåle i Sverige, men om den skall återinföras så är Beatrice Ask den första som borde kedjas fast där.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Beatrice Ask, Rätssäkerhet, Sundsvalls Tidning, Transgenus
Inte längre några tvivel
Beatrice Ask är galen, helt jävla bindgalen.
En del tidningar hänger ibland ut med namn och bild vid vissa högprofilbrott, det är dock alltid en massa diskussioner och debatt kring detta. Websidor som hänger ut dömda brottslingar är förklarade för olagliga och stängs ner eller flyttar utomlands, även detta under livlig debatt.
Men Ask, hon vill som vanligt gå några steg längre och hänga ut folk som är misstänkta, inte dömda utan misstänkta.
Men det är väl den logiska konsekvensen av den politik som förts de senaste åren. Lagar har ändrats så att polisen nu får bugga folk som är bekanta med misstänkta. Inte bara folk som är misstänkta för brott, utan folk som kan misstänkas planera brott. FRA-lagen och sedermera datalagringsdirektivet skall kartlägga och lagra alla medborgares privata kommunikation i "bra att ha" syfte.
Så om alla vanliga medborgare som inte är misstänkta för brott skall behandlas som om de vore "på sannolika skäl misstänkta", så följer helt naturligt att misstänkta skall behandlas som grövsta sortens brottslingar.
Byt regering nu, frågan är om vi vågar vänta tills i höst.
Jag vill uppmana samtliga riksdagsledamöter som hör till alliansen men ändå har någon typ av moralisk ryggrad och tro på demokrati och mänskliga rättigheter att uppmana Reinfeldt sparka Ask. Är han ovillig att göra detta, så är det på sin plats med ett misstroendevotum.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Ask, Vansinnigheter, Misstroendevotum, Alliansen, Integritet
Bara halvåret kvar
Oktober 2010
Efter att rösterna räknats klart var det tydligt att folk i alla fall inte hade tänkt med röven. Centern hade lyckats mobilisera sina väljare och stannade kvar i riksdagen, men KD ramlade ur, därmed fanns inte längre alliansen som regeringsalternativ. Det fullständiga resultatet såg ut som följer.
S 31.4%
M 21.8%
MP 11.0%
FP 7.7%
PP 7.5%
V 5.7%
SD 5.3%
C 4.5%
KD 3.7%
Övr 1.5%
Den första analysen av resultatet var att de rödgröna hade 48.1% och resterna av alliansen hade 34%. Inte ens om M skulle bjuda in SD och PP till samarbete skulle man komma upp i mer än 46.8%. Så de rödgröna var uppenbara segrare och Mona började förbereda segertalet.
Så blev det inte. Under förhandlingarna drog MP plötsligt tillbaka sitt stöd för S.
MP, C, PP och FP lade istället fram ett förslag om att bilda en minoritetsregering, och då plötsligt ett antal ledamöter från S, V och M väljer att bli politiska vildar och röstar för går förslaget helt oväntat igenom. MP får en mycket bättre deal på detta sätt än vad S någonsin erbjudit, C och FP hade annars inte fått vara med i regering och PP nöjde sig med en enda ministerpost, den som justitieminster.
Ett antal motioner för att göra integritetskränkande lagar ogjorda har redan lämnats in och kommer att tas upp under våren. Piratebayrättegången har just börjat på nytt och alla väntar med spänd förväntan på hur utfallet kommer att bli, när domstolen inte längre står under politisk press att säga "skyldig".
Mvh
/J-O
To sexy for this shirt
Det vi alla visste och kände på oss är nu offentligt. Pirater är aldeles för sexiga. I alla fall enligt copyrightlobbyn.
Tydligen har de nu upptäckt att deras plan att demonisera sådana som kopierar saker för eget bruk genom att kalla dem pirater slår tillbaka.
Det ursprungliga syftet att få folk att tänka på våld stöld och obehagligheter kolliderar totalt med den romantiska bild av pirater som hollywood själva spritt sedan 30-talet och framåt. Så ordet Pirat uppfattas mer som sexigt och spännande än ett skällsord.
Vad säger man, svinhugg går igen.
Bli sexig du också, handla i butiken och visa att du stöder piratpartiet.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Pirater, Sex, butiken
Några steg för långt
Vid det här laget är man van vid att film och musikbranchen kör så det ryker och vill få bort alla varianter av kopiering för eget bruk och fair use. Snart blir man stämd för både förvanskning och spridning om man nynnar på en låt man hört på radion. Antagligen lär man väl dessutom bli tvungen att betala STIM-avgift om någon dessutom råkar lyssna medans man nynnar.
Nu kan man läsa på Sr.se om hur den här hysterin har spritt sig till andra mer oväntade områden. En cirkusartist har stämt en cirkus för att de har ett nummer som är likt ett nummer han själv hittat på och tydligen upphovsrättsskyddat i USA.
-
"Jag har aldrig hört att det skulle finnas copyright på kullerbyttor och sådant"
Sist jag kollade var copyrighten i USA officiellt till för att: "To promote the Progress of Science and useful Arts", även med den uppluckring och lobbyism som fått fotfäste där under senare år har jag svårt att tänka mig att en specifik serie av volter och kullerbyttor kvalar in i den benämningen. Hur skall det annars gå i t.ex. gymnastiktävlingar i inomhus VM? "Jag har copyrightskyddat möjligheten att göra två baklängesvolter på rad"
EDIT:
Mer på samma ämne, copyright av mode.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, copyright, stämning
Låt barnen vara barn
Är du under 18 år är det en massa saker du inte får göra, är du under 15 år får du inte bestämma över din egen kropp och ha sex. Föräldrarna är de som har ansvaret att uppfostra sina barn och staten borde hålla tassarna borta, eller åtminstone försöka hjälpa till.
Ena sekunden vill man göra föräldrarna straffskyldiga för vad barnen gör, och i nästa vill man kunna göra vad man vill med ungdomar under 15 år utan att ens meddela föräldrarna. Att vara i en förhörssituation är en stresande situation för en vuxen, men att utsätta ett barn för detta utan att få ha föräldrar med sig, som kan erbjuda lite trygghet, riskerar att ge ärr för livet.
Den kommunala skolan blir värre och värre, sparkraven gör att man drar in på lärare och får större och större grupper. Fritidspersonal och andra som kan ge stöd blir färre och färre, så skolan ger inget av den trygghet man som förälder skulle önska sig få för skattepengarna. Att hemskola sina barn motarbetas aktivt trots att lagstiftningen är sådan att det skall tillåtas.
För att ge sken av att "göra något" åt situationen i skolan tar man till det standarmetod 1A, "hårdare tag" och övervakning. Tyvärr missar man målet igen, för hårdare tag och strängare straff för att uppfostra tonåringar fungerar antagligen precis lika bra som "hårdare tag" av försäkringskassan gjort folk friskare.
Precis som varenda människa som är emot censur på internet standardmässigt blir anklagad för att vara pedofil, så anklagas alla som är emot integritetskränkningar av barn och ungdomar för att vara "drogliberala". Jag är inte drogliberal, men stämpla mig gärna som överbeskyddande, för om jag får reda på att någon polis har "kroppsbesiktigat" min dotter och tvingat henne att kissa inför publik, så vet jag inte vad jag gör. Det gäller oavsett om lagen för tillfället råkar säga att det är OK, bara för att något står i en lagbok ändrar inte min uppfattning om rätt och fel.
Att upphovsrättslobbyn fått igenom att föräldrar skall betala barns böter, så att de kan få ut lite av de fantasibelopp som döms ut i fildelningsmål är begripligt. Det är trots allt deras affärside.
Men att sänka straffålder och införa lagar vars syfte enbart är att trackasera barn, vad är syftet där? Att säkerställa att nästa generation som växer upp är rädd och hunsad och inte vågar ifrågasätta politikerna?
Mvh
/J-O
Frihet under Ansvar
På websiten till Svenska Nyhetsbladet (Bonnier hade låtit slå ihop SvD och DN) som var en av tre svenskspråkiga nyhetssiter som hade publiceringstillstånd på EU:s gemensamma intranät, kunde man läsa att valdeltagandet till delstatsparlamentet dagen innan hade varit rekordhögt.
Den nya lagen, modellerad efter DDR, som gjort rösträtten inte bara till en rättighet utan numera en skyldighet hade fått ordentligt genomslag och tidiga siffror visade att det var enbart ca 18 tusen väljare som stannat på soffan. Det som återstod innan böteslapparna skickades ut till dessa var att samköra vallängden med Försäkringskassans register och kriminalvårdens för att se vilka som eventuellt hade haft laga förfall att inte ta sig till vallokalen.
Själva valresultatet var ungefär som väntat, 34% till MittAlliansen respektive 37% till Socialistiska Mittpartiet, 29% av lämnade röster var ogilitga. Tydligen var det många som inte förstått dagens tvåpartisystem utan valt att försöka rösta på andra partier. Men resultatet var i sig inte så långt ifrån de 50/50 som oppinionsundersökningarna förutspått,
Med den uttalade samarbetsform som partierna redan före valet utannonserat betydde detta att Socialistiska Mittpartiet skulle få tillsätta utrikesminister och finansminister, resterande ministerposter skulle fördelas jämnt mellan partierna, så att det skulle vara en jämn representation i ministerrådet. När det så småningom blev dags att byta ut sveriges representanter i europaparlamentet skulle hälften komma från vardera partiet, det hade man redan skakat hand på.
Livet i Sverige var verkligen ett under av säkerhet och frihet, så sent som 2013 hade det fortfarande hänt enstaka terroristdåd i spanien, och 2017 hade en indisk familj på väg till england upptäckts med en flaska brandfarlig matolja i bagaget, men i Sverige hade man med hjälp av effektiv övervakning sett till att inga liknande incidenter hade inträffat. Vissa utländska belackare hade haft mage att påstå att det främst hade att göra med att sverige inte hade så många internationella flygplatser och hamnar med kontakt utanför EU, vad nu det hade med saken att göra.
Sverige hade inte haft någon terroristrelaterad incident sedan ockupationen av den tyska ambassaden 1975, och med hjälp av FRA-lagen, kameraövervakning på alla gator och publika transportmedel så hade man lyckats behålla denna trend. Återinförandet av passtvånget för inrikes resor hade antagligen även det hjälpt att hindra rörligheten bland de terroristceller man misstänkte fanns här och där.
Visserligen hade inte kameraövervakningen haft någon direkt påverkan på antalet våldsbrott som inträffat i vredesmod, eller där gärningsmannen varit påverkad av alkohol eller droger, men däremot så kunde man nästan garanterat lösa 100% av dessa fall, och det utan att ens blanda in polis. Om övervakningssystemen upptäckte småbrott av detta slag brukade man i första hand skicka ut väktare från någon av de firmor polisen hade ramavtal med.
I valrörelserna 2014 och 2018 hade man lovat frihet och säkerhet, befolkningen hade gett sitt samtycke och staten hade levererat. Nu var Sverige helt Fritt från terrorism.
Visserligen hade en del "nice to have" saker försvunnit. Tryckfrihet meddelarfrihet och åsiktsfrihet hade fått stryka på foten för att kunna garantera rikets säkerhet. Postsäkerheten fanns delvis kvar, all post öppnades inte, bara de försändelser som vid röntgen verkade misstänkta, samt stickprov på 3% slumpade försändelser. Diplomatposten var dessutom undantagen.
I ett bejublat beslut 2013 hade EU-parlamentet beslutat att Internet inte fick censureras, fast EU-kommisionen och Ministerrådet hade sedan fått igenom beslutet att all nätverksinfrastruktur i medlemsländerna skulle förstatligas och med EU-bidrag byggas ut till ett höghastighetsnät. Alla medborgare i samtliga länder skulle få en ordentlig uppkoppling, det resulterade WAN:et skulle bland annat använda för samhällsinformation och för att medborgare skall kunna göra saker såsom självdeklaration och sjukanmälan. Eftersom syftet var att sprida information, så valde man att införa publiceringstillstånd till media för att garantera kvaliteten och sakligheten.
För att skydda denna vitala infrastruktur mot cyberattacker var man även tvungen att sätta upp ordentliga brandväggar mot Internet och sätta upp väldigt stränga regler mot att någonstans brygga mellan EU:s interna nät och Internet. Access till Internet var 100% ocensurerad, fast förbehållen media med publiceringstillstånd samt parlamenten. "Frihet under Ansvar" var modellen, och Europa hade lyckats stå emot påtryckningarna att censurera internet såsom Kina och USA hade valt att göra. Europa är ju trots allt demokratins vagga och det ser ut som att inga terrorister i världen kommer att kunna stoppa oss från att fortsätta vara demokratiska.
MVh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Frihet, Övervakning, Terrorism, FRA, EU
USA bygger ut
Det är i sig lite spännande med tanke på att man idag kunde läsa att president Obama stöder ACTA som den ser ut nu och att USA tänker vägra både öppna förhandlingar såväl som att ändra i texten. Det är inte att undra på att förhandlingarna hittils har pågått i 2 år om ena sidan är benhård på att inte ändra något i avtalet. Jag misstänker att de har en annan definition på förhandlingar än vad som är förhärskande på den här sidan pölen.
Risken är hur som helst att det hela resulterar i ett 25 miljarder dollars digitalTV-nät, eftersom det inte verkar finnas något motstånd mot lobbyn i USA. Det kan väl hända att det har med Patriot Act att göra, ingen därborta vågar väl längre ha några uppfattningar om huruvida staten gör rätt eller fel. Men med tanke på att man gör allt för att skadskjuta internet så är det intressant att man vill bygga ut det hela.
Jag undrar vilken lobby-organisation det är som beställt detta, för att få lite infrastruktur uppbyggd för sina monopoliserade tjänster att distribueras över.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Bredband, Utbyggnad, USA, Obama, Patriot Act, Lobby, ACTA
Dags att fortsätta utbyggnaden
Det har varit lite väl mycket sånt på sistone, artiklar i stil med "Dum människa litade blint på främlingar på internet och gav bort allt de ägde", där kontentan i artikeln oftast borde ha varit "så här dumma människor finns det", men inriktningen istället oftast varit "internet är ont". Lurendrejare finns på internet, precis som överallt annars, men det som är olagligt annars är även olagligt på internet, speciallagstiftning är bara av ondo.
I vilket fall, SvD artikeln visade sig nog egentligen vara rätt positiv, den diskuterade framförallt det faktum att bandbredd inte räcker, kunskapen om hur man använder nätet måste också till.
Så länge den utbildning/datorvana man förordar är frivillig och inte någon slags tvingande datorkörkort för pensionärer är det bra. Vill man inte så skall man slippa.
Men oavsett utbildningsnivån, så ser jag att utbyggnaden måste fortsätta, jag vill se lite realisering av "bygga ut bredband så att 90 procent av hushållen har 100 Mbit/s år 2020". Jag läser artikeln som att man i alla fall är positiva till en fortsatt bredbandsutbyggnad. 100 Mbit om 10 år, är det ett högt satt mål förresten? För 10 år sedan satt folk på 56k modem, jag skulle vilja tro att standard om 10 år är gigabit.
Tillgången till vettig internetkoppling får inte vara beroende av att man bor i en storstad. Skall man någonsin motverka utflyttningen och folktömningen på landsorten så måste det finnas någon form av servbice kvar. När man drar in alla former av försäkringskassor och bankkontor är det väl rimligt att man i alla fall kan göra sina ärenden på nätet?
Så, fram för återstart av "reformen som kom av sig", men släng på lite pengar till studieförbunden för att anordna datorutbildningar för de som vill. Jag tror det är en bättre lösning än att som standard är, göra alla sådana som någon form av "sysselsättning" för att gömma arbetslöshet. För i så fall kommer man än en gång att lämna de äldre utanför.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Bredband, Utbyggnad, Studieförbunden, Pensionärer, Glesbygd
Skyller på tekniken
Patienten hade begärt att få sin journal spärrad men trots att lagen klart och tydligt säger att han har den rätten så har detta inte efterlevts. Vad skyller man på? Jo, naturligtvis använder man standardursäkt 1A: Det är inte tekniskt möjligt.
Naturligtvis är det tekniskt möjligt.. Lagen har dessutom funnits i 2 år, så de har haft gott om tid på sig att se till att systemen följer lagstiftningen.
När varenda butik måste byta kassa på grund av lagändring, då jävlar är det viktigt att laganpassning sker i tid. Tydligen smäller patientintegritet lika högt som extra övervakning för att eventuellt få in lite fler skattekronor.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Datainspektionen, Vården, Patientuppgifter, Integritet
Nya kränkningar av Ask
Vad är nyttan med en tandlös rådgivande instans som lagrådet? Det här landet behöver en författningsdomstol nu, medan det fortfarande finns något spår kvar av några andra rättigheter än att se glad ut och betala skatt.
-
"Lagrådet har också varnat för att urinprov under tvång kan användas av polisen som en slags bestraffning. Den kritiken avvisar Ask och menar att polisen har viktigare saker för sig än att ägna sig åt att trakassera unga."
Det är inte länge sedan man kunde läsa om det här förra gången, fast då fanns även detaljerna med om att polisen även skulle få kroppsbesiktiga ungdomarna.
Ena dagen blir folk utkastade från köpcenter för att de fotograferar sina egna barn, nästa skall poliser kunna få tafsa på barn under 15.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Ask, Polisen, Lagrådet, Lagstiftning, Drogtest, Övergrepp, Ungdomar
Skrämselpropaganda
Artikeln Går ut hårt med att "Sverige är ett av världens mest uppkopplade länder och därmed ett lätt mål för en it-attack." och avslutas i stort med påpekandet att "Cyberkrigföringen är också asymmetrisk. En part kan med små resurser orsaka enorm skada hos en betydligt större motståndare."
Däremellan visar man på en massa statistik om hur mycket attacker det är mot USA, samt påpekanden om rapporter från säkerhetsföretag som McAfee som också pekar ut denna risk. Tja, att världspolisen USA blir angripen är väl inte direkt förvånande, inte heller att ett företag som säljer säkerhetslösningar går ut och påpekar risker för att öka sin försäljning.
Sverige är ett av världens mest uppkopplade länder. Det har vi varit ganska länge om man ser på saker med den tidsskala som gäller i IT-branchen. Generell datorvana och god nätverkskoppling gör att de flesta användare har fungerande antivirus och brandväggar på sina datorer, samt håller dessa och operativet uppdaterade. Så med en väldigt stor mängd internetkopplade medborgare, och den så kallade "assymetriska" modellen som nämns ovan är det tydligt att på internet är sverige en Supermakt.
De senaste två regeringarna har koncentrerat sig på att måla ut hotbilder och skrämma befolkningen för att försöka få stöd för mer övervakningslagar.
Lag efter Lag, den ena mer integritetskränkande än den andra har tvingats igenom systemet under påstådda hot om terrorism, trots att Säpos egen analys är att hotet är fortsatt lågt.
Övervakningskameror finns snart på varenda buss och varenda gathörn, fastän undersökning efter undersökning visar att de inte har den mista effekt på brottsligheten.
Diskussioner förs om att kuna döma ut straff längre ner i åldrarna och bruka hårdare metoder mot "ungdomsbrottsligheten" trots att undersökningar visar:
1. Hårdare tag ger ingen bättre effekt
2. Ungdomsbrottsligheten ökar inte överhuvudtaget.
Det är inte farligare ute på stan idag än för 30 år sedan, däremot så sprids ett budskap via media (som bara är intresserade av feta rubriker) och program som efterlyst, som får folk att uppfatta att det plötsligt är en massa hot "därute".
Efter andra världskriget var Sverige ett av få länder som inte var bombat sönder och samman, politikerna lät oss förlora det försprånget.
På internetsidan har vi legat i framkant väldigt länge, både gällande användande och innovation/utveckling av nya tjänster. Låt inte politikerna lagstifta bort det försprånget också genom att göra om Internet till ytterligare en variant av kabel-TV.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, FRA, Cyberbrott, Skrämseltaktik, Lagstiftning
Sundsvalls tidning gör bort sig
Transgenus är, som en normalbegåvad människa kan förstå av namnet, ett inlägg i genusdebatten. Som de flesta vet är det nämligen numera ok att skriva vad skit som helst om män, men man får akta sig för att skriva det allra minsta som skulle kunna ställa en kvinna i tvivelaktig dager. Det programmet gör är att den tuggar igenom en sida och byter ut t.ex. orden Män och Kvinnor mot Invandrare och Svenskar.
Det kan sätta artiklar i ett helt annat sken, när en text som i genusfallet uppfattas som politiskt korrekt, plötsligt ses som ett rasistiskt påhopp utan like. Är då ursprungsartiekln då välbalanserad eller skriven med ett jämnlikt tonfall? Skulle inte tro det.
Det spännande är då att diverse folk i media totalt missupfattar det hela och t.ex. Sundsvalls tidning har polisanmält siten.
-
"- Det har skapats tydligt rasistiska budskap och jag har polisanmält det." , säger Sundsvalls Tidnings chefredaktör, Kjell Carnbro, till Medievärlden
Dessutom är det flera tidningar som vänt sig till ISP:n där siten fanns och klagat på "upphovsrättsintrång eftersom man inte bara tillgängliggjort utan också förvrängt det upphovsrättskyddade materialet". I detta fall är det i alla fall inget tvivel. Direkt skrattretande. Siten har inte tillgängligjort ett enda dugg, det är deras egna tidningar som "tillgängligjort" sina artiklar på nätet. Det är den som använt siten som har valt att byta ut vissa ord, precis som vilket översättningsprogram som helst. Om jag nu vore sådan att jag för personligt bruk vill byta ut alla gemener mot versaler när jag läser sundsvalls tidning, är det då upphovsrättsbrott och förvrängning? Den här tjänsten fungerade inte annorlunda än vilken webproxy eller översättningsprogram som helst. Inget har lagrats där, vare sig originalartiklarna eller resultaten.
Om jag skulle sätta upp en website med en stor knapp där det står om du klickar på denna knapp så kommer du att bli förolämpad, för att sedan slumpa fram en förolämpning till folk som klickar på knappen. Skall de då kunna stämma mig för "förtal"?
Det bästa som kan hända är om de aktuella tidningarna går ut officiellt och ursäktar att de missförstått vad det hela rörde sig om, drar tillbaka anmälan och ber personen bakom siten om ursäkt.
Mvh
/J-O
Tags: Jämställdhet, Rasism, Censur, Dumhet, Inkompetens, Sundsvalls Tidning
Vet ni
Svar: Anders Borg kan klippa sig och skaffa sig ett jobb.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Moderaterna, Reinfeldt, Borg
Snabba lagförslag
Lite kul blir det då när en läcka i UK visar precis hur lobbyn arbetar. De gör precis samma sak där, men en veckorapport med status gällande hur lagstiftning dras igenom parlamentet utan att de som röstar har någon insyn, råkade alltså komma på avvägar.
Mycket spännande läsning, särskillt delen där de talar om risken att förslaget röstas ner, beroende på hur mycket tid folk har på sig att läsa det.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Skivindustrin, Lobby, Fildelning, Lagstiftning
Bodströms direktiv
I sin framställan skriver han bland annat (vilket för övrigt verkar vara Thomas bodströns favorituttryck) att:
-
"Genom vårt medlemskap i EU är Sverige skyldigt att som svensk lag införa de direktiv som unionen antagit förutsatt att de tillkommit på ett formellt korrekt sätt och inte strider mot grunderna för det svenska statsskicket."
Det som är intressant är att detta kommer just nu. Har Bodström börjat tvivla på övernskommelsen med V och MP? Har han missat varför Ask och gänget inte vill ta i detta före valet?
Nåja, vi tackar och tar emot, mer fokus på datalagring och andra dumheter skadar aldrig.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Bodström, Konstitutionsutskottet, Datalagring
Reinfeldts och Bodströms profet i ny tappning
Imorgon sänder P1 första delen av Niclas Pajala's version av George orwell's 1984.
Som Lars ring skriver i sin recension länkad ovan.
-
"1984 är otäckt aktuell 2010 när begrepp som valfrihet, framtidstro och hopp för många förlorat mening."
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Reinfeldt, Bodström, 1984, Övervakning, FRA, Datalagring, terroristlagstiftning
Pagrotsky igen
För att fortsätta i samma spår har han nu bjudit in den senaste lobbyorganisationen "kulturskaparna", som låtsas företräda en massa folk som inte blivit tillfrågade.
Som vanligt bjuder man inte in någon av de organisationer som är mot starkare copyrightskydd. Det vore intressant att veta hur beslut som bara diskuterats med ena sidan, och där enbart ena sidan får agera remissinstans någonsin skulle uppfattas som förankrade?
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Socialdemokraterna, Lobby
Fin Förklaring
Välskrivet och läsvärt svar till C-SA som hoppat runt som en skottspole i kommentarsfälten på alla som skrev om "kulturskaparna" igår.
Keep up the good work Q!
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Lobby, Politiker, Ansvar
Google vs Kina #2
Så även om google är lite väl bundis med amerikanska staten ibland verkar det som att "Don't be evil" fortfarande gäller. Så det är trevligt med ett stort företag som i alla fall i det här fallet är för frihet och integritet istället för mot. Att tokstollar i italien dömer folk som inte är inblandade efter att man hjälpt polisen lär ju dessutom bara se till att stärka deras vilja att jobba för det goda, för budbärarimmunitet och nätneutralitet.
Mvh
/J-O
Tags: Google, Integritet, Censur, Kina, Italien
Skivindustrin skapar alternativa inkomstkällor
Vad säger man, de kanske försöker sig på områden där deras förlegade distributionsapparat fortfarande fyller ett syfte.
För som alla vet, trots att det är paketen på internet och inte paketen som går via posten som skall övervakas, så har fortfarande ingen alkohol, inga droger och inga vapen transporterats den vägen.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Skivindustrin, Knark
Ny lobbyorganisation
Förutom de rena faktafel och påhopp på ISP:er man kommer med så handlar artikeln mest om en sifo-undersökning. Undersökningen ställer frågan om "de som skapat exempelvis texter, bilder, filmer och musik ska få ersättning när deras material används via internet". Hela 81% av de tillfrågade svarar ja på denna fråga, vilket sedan används i en förvirrad argumentation om att "upphovsrätten måste gälla även på internet".
Jag antar att den här typen av förvirrade resonemang som även Netopia brukar lyckas framställa har att göra med att man försöker diskutera utan motpart, slå in öppna dörrar eller generellt låtsas att ens "motståndare" har en annan uppfattning än vad de i själva verket har.
Det är ju de själva som vill införa speciallagar på internet, medan vi hävdar att internet redan omfattas av existerande lagstiftning. Däremot behöver upphovsrätten arbetas om. Den fråga de ställde visar ju bara att majoriteten av svenskarna är positiva till att betala för sig om det finns bra tjänster för detta. Om man istället ställde den ledande frågan åt andra hållet? "Behöver upphovsrätten moderniseras för att passa in i informationssamhället?" Då tror jag de 81%en slås med lätthet.
Naturligtvis finns det knäppgökar som försöker använda denna undersökning för att angripa piratpartiet, men så är det ju alltid, det finns alltid de som uttalar sig om andra partier och deras åsikter utan att någonsin läst deras partiprogram.
Sedan är ju en annan fråga huruvida en organisation som backas av de som hanterar kasettavgifter och STIM-pengar verkligen är trovärdiga när de pratar för att det borde etableras nya tjänster på nätet. Tjänster de utan tvekan skulle förlora inkomster på. Det låter mer troligt att de egentligen enbart är ute efter att tvinga ISP:er till filtrering.
Och hur kan ens lobbyister uttala sig om att ISP:er borde bygga upp tjänster för att sälja upphovsrättsskyddat material? Det måste väl ändå vara upp till dem som nu innehar upphovsrätten att bygga upp detta? Så länge deras idé om att "ligga i framkant" är att låta privata intressen bygga upp distributionsplattformar som spotify och voddler, för att sedan skriva avtal med dem, så kommer man alltid att vara sist med det äldsta. De själva har ju den bästa förutsättningen att sätta upp något som fungerar och är bra, om intresset hade funnits.
Andra som skriver om detta: Liberal och Långsint, Anders S Lindbäck, Mina Moderata Karameller, opassande, Conny T & Karl Sigfrid.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Kulturskaparna, Netopia, Lobby, Lagstiftning
Dialog, inte kritik.
Ha, de har nog misförstått. Det är stor skillnad på dialog och kritik. Det är mer sannolikt att de tipsat varandra om hur man lättast stiftar lagar för att övervaka och förtrycka sin befolkning än att Reinfeldt sagt något kritiskt till Medvedev.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Politik, integritet, Moderaterna, Ryssland, Övervakning, Övergrepp
Bättre göra rätt från början
Översyn låter dock väl vekt, så det skall nog inte förväntas mer än spel för gallerierna här. Dessutom så skriver hon såhär om SWIFT:
-
"Tanken har hela tiden varit att ta fram ett permanent avtal och att vi skulle ha lite längre tid att göra förbättringar av medborgarnas skydd mot missbruk, alltså möjlighet till upprättelse vid missbruk. Det är sådant vi tittar över nu."
Oj!!! Skall vi hurra nu? Applådera spontant?
Inte förhindra missbruk, utan få möjlighet att få upprättelse. Hur många personer kommer att vara medvetna om att USA har tittat på deras banktranskationer? Hur skall man veta att det det missbrukats?
Ibland brukar man säga "Det är lättare att be om ursäkt efteråt än att fråga om lov", men i det här fallet är det tamigfan bättre att "Göra rätt från början än att erbjuda upprättelse"
Förutom ingreppet i privatpersoners transkationer med en patetisk ursäkt för skydd, finns det en annan fråga:
Vad får EU i utbyte? Delar USA ut sin interna bankdata? Det bör ju vara ett minimikrav.
Nej, bort med datalagringsdirektivet. Riv upp direktivet IPRED bygger på, be Hillary Clinton stoppa upp sina avtal någonstans där färgen passar deras nazi-fasoner.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Lagstiftning, EU, DATALAGRING, IPRED, SWIFT
Vem tittar på mjölet
Många generaliserar bort övervakningsproblematiken med "Den som inte har något att dölja", men då antar jag att de inte låser sina hus, har gardiner eller dörr på toaletten? Alla behöver ett privatliv och staten skall hålla sig borta från det.
Problemet med alla de integritetskränkande lagarna som står som spön i backen är ju att även om bara en del av våra politiker idag är direkt onda, så följer de andra flockmentaliteten. (också känd som partipiskan)
Det troliga är att imorgon tycker de att något som idag räknas som "rent mjöl" är tvivelaktikt eller direkt brottsligt. Lagarna redan nu (stiftade under denna mandatperiod) tillåter polisen att avlyssna inte bara misstänkta, utan även bekanta till misstänkta. Såna lagar måste rivas upp, medan det fortfarande på papperet är tillåtet att ha en annan åsikt än politikerna.
Det är redan på gång förbud mot att diskutera vilka ämnen man vill, tankebrott ligger inte långt borta nu.
Mvh
/J-O
Tags: Politik, Lagstiftning, FRA, Öppenhet, IPRED
Vem är till för vem?
Om det hade varit möjligt skulle jag också hemskola mina bara. Inte bara är jag less på att fröknarna tycker det är bra att skicka "veckobrev" i form av attachade powerpointpresentationer när all de har att säga är "Kom ihåg att skicka med barnen badkläder på onsdag". De är nog väldigt stolta av att klarat av någon slags datorkörkort och kan starta powerpoint, men de utgår från att alla läser sin mail i en microsoftmiljö och har powerpoint. Och att skicka ett megs attachement när det räckte om infon t.ex. var skriven direkt i mailet!!!!
Nåja, bortsett från det, om lappar fröknarna skickar med hem är sådana att man kan rätta dem med rödpenna innan man skriver under dem och skickar tillbaka.
När de "läseböcker" de får i ettan har meningar som "Olle och Pelle och Stina och Kalle får äpplen av fröken". Vad är det för fel på att lära barnen korrekta uppräkningar med kommatecken? Bara för att barn talar "talspråk" skall barn numera lära sig att läsa och skriva någon bäbisvariant av talspråk?
Poängen i Rolands artikel (som jag läser den) är att statsmakten i sverige inte är demokratisk. Staten skall vara till för människorna, inte människorna för staten.
Jag håller med Roland till 100%, även om jag inte ser det som att alliansregeringen ensamt orsakar detta. "Staten vet bäst"-inställningen är ju även grunden för de röda partierna.
Men det är ett faktum att Riksdag och framförallt regering har glömt bort att makten utgår från folket. Riksdagsmän röstar som partiledarna säger, inte som det mandat de har fått av sina valkretsar. Demokratiska värderingar om öppenhet försvinner och allt mer hemligstämplas och förhandlas i det tysta.
Folket ses bara som en inkomstkälla för staten och potentiella brottslingar som till varje pris skall övervakas.
Staten vill bestämma vad barnen lär sig i skolan, så att de inte råkar växa upp och bli kritiskt tänkande medborgare. Staten villll bestämma hur föräldraledigheten fördelas, för det vore väl hemskt om föräldrarna själva kom överens om hur barnen skall tas om hand?
Men har staten med det att göra?
Det är staten som skall vara transparent i vad den gör, inte medborgarna.
Det är våra avlönade politiker som bör granskas och kartläggas in i minsta detalj, inte medborgarna.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Lagstiftning, Skolan, Öppenhet
Inbjudan till debatt
Det kanske inte blir så extremt mycket debatt med dessa personer då vi nog egentligen tycker ganska samma sak, men diskussionen bör definitivt hållas. För oavsett hur pragmatiska eller obevekliga PP väljer att vara efter ett eventuellt inträde i riksdagen så behöver vi redan nu odla kontakter med potentiella samarbetspartners. I en förhandlingssituation behöver man även vänner/bundsförvanter.
Hur hemskt det än känns för mig som f.d. moderat att säga detta, så är det ju V, MP och i viss mån C som faktiskt (i alla fall på papperet) har en integritetspolitik som är kompatibel med PP. C lär väl dock åka ur riksdagen helt vid detta val då de på senaste tiden har drivit en politik som jagat bort landsortsbor såväl som kärnkraftsmotståndare och integritetsförespråkare. Så C lär ju tyvärr inte sitta vid ett förhandlingsbord.
S och M är väl de som vi helst skulle debattera emot på riktigt, men de har ju visat att de hellre tar en debatt om burkans vara eller inte vara än att på något vis beröra någon av integritetsfrågorna. Detta bjuder ju då istället in SD i ljuset, så tydligen vill både S och M hellre se SD än PP i riksdagen, vilket det säkert finns någon bra anledning till.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Riksdagsval, Datalagring, FRA, IPRED
Prioritera mera
Man skyller bland annat på hög arbetsbelastning.
Men nog sjutton kan man avsätta åklagare och polis till en specialstyrka för "högpriobrott" som fildelning.
Kan det vara att barnfamiljer inte har lika mycket pengar att vifta med som lobbyisterna?
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Polisen, Felprioriteringar
Att styra diskussionen
Mark Klamberg kommer också med ett bra inlägg där han påpekar för Centern att det tyvärr visst finns ett motstycke till den övervakningsapparat som datalagringsdirektivet innebär. FRA lagen innebär nämligen i stort sett samma sak, men skillnaden där är att staten hela tiden har tillgång till datat, istället för att som vid datalagringsdirektivet, telekombolagen har datat och kan lämna ut till staten då den efterfrågas.
D.v.s. Datalagringsdirektivet är ett elände och måste stoppas, men glöm för den skull inte att FRA-lagen också måste rivas upp.
Men oavsett ovanstående kommentar om FRA så är Lena Ek's uttalande på SvD brännpunkt väldigt uppskattat och välkommet.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Centern, Datalagringsdirektivet, FRA
Trovärdigt?
2006 gick centern till val på löften om en förstärkning av den personliga integriteten och friheten.
Efter 2006 års val har Centerpartiet fört en politik tillsammans med de andra regeringspartierna infört en av de värsta övervakningslagarna i modern tid i form av signalspaningslagen eller FRA-lagen som den kallas i folkmun. Därutöver har man infört Ipred som ger privata bolag större möjligheter att jaga fildelare på Internet än vad polisen har.
Då skall man även komma ihåg att Centerpartiet inför valet 2006 stod bakom att legalisera fildelning av upphovsrättsskyddat material för privat bruk. Centerpartiet har med andra ord sagt en sak inför valet 2006 men gjort en helt annan efter valet.
MP och V har ju nu uppenbarligen suttit i opposition den senaste mandatperioden, så det är ju svårt att peka på att de skulle brutit något vallöfte. Men det är inte länge sedan V och MP var eniga med S att datalagringsdirektivet skulle implementeras efter valet. För bara några dagar sedan så var Peter Eriksson på radio och försvarade att Miljöpartiet i och med denna kompromiss med S gått emot den politik man gått till val på. Då hävdade Peter för att rädda ansiktet att Miljöpartiet i själva verket ville implementera direktivet, och att det var sossarna som gått med på miljöpartiets krav. Nu plötsligt är de då emot datalagring igen. Spännande eller hur?
V då, ja de har tidigare lovat att aldrig fälla en "arbetare regering". Så risken är att Mona kan nog göra lite vad hon vill och ändå ha V:s röster.
Det är glädjande att partier från båda blocken nu börjar känna snålblåsten från medlemmarna och börjar vända kappan efter denna. Frågan är ju dock om väljarna kommer att lita på dem. Det är bara Piratpartiet som klart uttalat sig att dessa frågor inte är förhandlingsbara och inte kommer att vika en tum från sina principer när valet väl är över och förhandlingarna sätter igång.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Centern, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Datalagring
FRAmtisdtro
Naturligtvis hade de tänkt sig att de inte "ska behöva ha så svåra diskussioner" utan tycker väl även denna gång att "Alla mår bäst av att diskussionen lägger sig".
Vi Piratpartister som vill få upp FRA-lagen som valfråga är naturligtvis tacksamma för den oväntade draghjälpen. Vi hade väl mest förväntat oss att media skulle fortsätta att tiga ihjäl ämnet.
Utspelet från Lars-Erick är välkommet, kanske det finns lite hopp om att Centern på grund av den vikande oppinionen lyssnar på sina gräsrötter och inser att genomförandet av FRA-lagen var ett brutet vallöfte från deras sida. Annars kan de nog kyssa 4% spärren adjöss. V och MP har nu gått ut och dementerat det tidigare aviserade avtalet med S om datalagringen. Det vore väldigt trevligt att se C bryta med M om FRA-lagen.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Centern, FRA, Reinfeldt, Massavlyssning
Kappvändning i valtider?
Det är inte många dagar sedan som man försvarade att man gått emot den politik man tidigare gått till val på och i en kompromiss med sossarna gått med på att implementera direktivet efter valet. Då hävdade Peter för att rädda ansiktet att de i själva verket ville implementera direktivet, och att det var sossarna som gått med på miljöpartiets krav.
Nu plötsligt är man då emot direktivet igen... Det är väl i och för sig bra, men törs man lita på det? Personligen så skulle jag inte lita på Peter längre än jag kan sparka honom. Risken är ju att det blir vindstilla så fort det här inte syns i tidningarna längre, och då svänger nog kappan igen.
Jag skulle vilja uppmana gräsrötterna i miljöpartiet att läsa sina stadgar och fundera över en sak.
Språkrören kommer att bytas ut om ett år, i maj 2011. Sedan måste de sitta i karens i 3 år innan de kan återväljas eller något.
Skulle det kunna vara så att vissa personer som snart förlorar kontrollen över partiet kanske kan tänka sig att ta ett par ministerposter i en regering så att de sitter kvar i maktens boning även efter att de inte längre är språkrör? Att de kan sitta som ministrar i de tre åren de inte får vara språkrör, och sedan räknar med att kunna återväljas till valrörelsen 2014? Precis den sak som tidsgränser infördes i stadgarna för att hindra?
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Miljöpartiet, valfläsk
Pest eller kolera
Det känns inte som riktig demokrati, välj mellan pest och kolera. Alltså du kan välja en förkylning också, men då får du pest på köpet, eller om du väljer huvudvärk får du kolera på köpet.
Finns det ingen konkurrenslagstiftning som hindrar sånt här? Kartellbildning brukar ju normalt inte ses med blida ögon. Att diverse partier efter valet går samman och förhandlar fram en regering är en sak, men då man åratal i förväg gör samarbetsavtal och presenterar gemensamma program, är inte det en inskränkning av "marknaden"? Skulle två företag med 10% vardera av en marknad avisera om att gå ihop skulle det hela granskas upp till EU nivå.
En röst på MP är automatiskt en röst för Thomas Bodström som justitieminister, borde det vara så? Borde man som MP väljare inte kunna förutsätta något annat?
Carl Schlyter reflekterade i mitten av februari över partiets ryggradslösa förhållningssätt till S. Principfrågor är ju sådana frågor man inte kan förhandla bort. Inte ens politisk nysvenska kan väl hitta på någon annan betydelse för vad en princip är?
En tanke som kom upp igår var denna:
Miljöpartiets språkrör sitter på en maxtid (för att makt korrumperar) och kommer att bytas ut I maj 2011.
-
§ 17.2 Ingen får inneha en plats i något organ i riksorganisationen längre än nio år i följd.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Alliansen, Röran, Kartellbildning
(S)lickar lobbyröv
Det är patetiskt hur man ens kan låtsas ha en diskussion när man bara bjuder in folk med en och samma åsikt. För att citera Johan Bakke och Christian Engström i den underbara covern på staten och kapitalet. "Vi måste bevara profiterna åt mediaföretagen. Gör folket sig fritt med teknikens hjälp, då skärper vi bara lagen."
-
"Jag är intresserad av att höra vilka tankar och idéer dessa bolag har kring vad vi från politiken kan göra för att ytterligare underlätta utvecklingen. Vilka utmaningar och möjligheter står de inför? Villka problem finns?" säger Leif Pagrotsky.
Utmaning: Att, industrin ljuger så det rinner ur öronen och någon politiker skulle råka vara läskunnig och hitta en av alla de utredningar som visar klart och tydligt att fildelning ökar industrins inkomster. Eller ännu värre om någon politiker inte är mutbar eller skulle vara immun mot partipiskan.
Möjlighet: Att till en låg kostnad stifta fler speciallagar utan hänsyn till folkets vilja.
Problem: Partikontrollerad media har inte längre monopol på att basunera ut "sanning" till befolkningen, så medan lobbyn har kontroll på politikerna så kan inte full kontroll av befolkningen garanteras ännu. Men med lite filter och förbud för kommunikation på internet kan detta nog lösas.
Testa även att bjuda in någon från den andra sidan, fast de kanske inte har nog med pengar?
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Socialdemokraterna, Mutor, Lobby, Lögner
Sony gör det igen
Den här gången är det fråga om en priskartell för att se till att elektronik håller sig dyr för kunder oavsett att produktionskostnaderna sjunker.
Det är ju inte direkt första gången som Sony är i blåsväder, de har ju sina händer i väldigt många syltburkar runt om i världen. Samtidigt som de spelar offer och står bakom utpressningsorganisationer som APB så piratkopierar de musik och säljer samlingsskivor utan att ha artisternas godkännande.
Sony har dessutom tidigare piratkopierat och använt mjukvara olicensierat ett flertal gånger, fast med tanke på den kvalitet som visat sig på deras egen källkod när dåligt skriven DRM kraschat kundernas datorer så kan man ju förstå att de hellre använder sådant som andra skrivit.
Fast det vore kanske trevligt att de betalar för sig om de tänker sälja vidare? Men det är sant, lagar skall väl bara gälla vanliga människor och inte företag.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Sony, Oegentligheter, APB
FRAmtid?
Mutor är beroendeFRAmkallande. Regeringen står FRAmåtböjd, FRAmbringar FRAgmentariskt nya lagar.
Har Sverige någon FRAmtid?
SåFRAmt regeringen FRAmgent envisas med att FRAmfusigt ofFRA inFRAstrukturens FRAmsteg för att FRAmmana falsk säkerhet?
Mvh
/J-O
Tags: FRA
Rätt av fel anledning igen
EU-kommisionen har bestämt sig för att granska FRA-lagen. Fast inte av hänsyn till Medborgarna, utan "vad händer med den fria företagsamheten".
Läs mer här.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, EU, FRA
Lagbok kontra moral
Specifika lagar börjar mest uppstå när någon ur en härskande klass gör något olagligt och man ändrar lagen för att visa att just det var ok. Det är så man får lagar som specificerar att man får skjuta kringresande predikanter med armbort från ett speciellt torn. Jag är normalt skeptisk till all form av religion, men om man tar bort de religiösa övertonerna, t.ex. "du skall inga andra gudar hava jämte mig", från 10 guds bud får man en tre fyra kärnfulla uttalanden kvar som nog de flesta kan ställa sig bakom.
Det är när det som står i lagarna inte avspeglar vad folk tycker är rätt och riktigt som lagstiftarna försöker trolla med orden så att det skall bli svårare att förstå den egentliga meningen, så att folk därmed skall ha svårare att avgöra om de håller med eller ej. Varefter ekonomiska särintressen (Historiskt kyrka och adel, numera företag) försöker få in speciallagar för att främja sina egna intressen och varefter folk klagar på dumma lagar och en eller annan utredning tillsätts för att "åtgärda" problemet så sväller och sväller lagboken.
Jag har en 200 år gammal lagbok, som innehåller Sveriges och Norges grundlagar. Den är drygt 1,5 cm tjock.
En Sveriges rikes lag anno 1930 som jag har är drygt 7 cm tjock. En Sveriges rikes lag från 1984 är precis så att jag kan greppa runt ryggen på den, en bit över decimetern.
Under hela den där tiden har människan inte förändrats ett dugg. Vi ser likadana ut, vi har fortfarande samma behov av att äta, dricka, sova och kommunicera. Samhället behöver aldrig den här typen av speciallagar, det är alltid särintressen som kommer med dem.
Varenda barn vet instinktivt att det är fult att tjuvläsa någon annans brev eller titta i någon annans dagbok, de vet också att man skall säga till de vuxna om någon gör något dumt, men att det kan bli väldigt otrevlig stämning om det kommer fram vem som skvallrade. Det är inte konstigt att Posthemlighet och meddelarhemlighet finns med i våra grundlagar. Det som är konstigt är när politikerna tycker att det är helt ok att tjuvläsa och kartlägga folks brev, sms och övrig kommunikation när den sker elektroniskt, och stiftar speciallagar för detta ändamål. Alla vet egentligen att det är fel, vore det ok så skulle det inte behöva stiftas en lag som gav dem lov att göra det.
Vi är inte bara på väg åt fel håll, vi har bundit för ögonen, har tagit en sax i vardera handen och springer. Det är en klen tröst att "föregångslandet" som alla följer blint i det här fallet har en lagbok som är så stor att den kräver ett eget bibliotek.
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, Lobby, Lagstiftning