Insyn saknas

Nu har jag ju redan skrivit ett par inlägg om Malmströms censur, så jag tänker inte spendera desto mer med att förklara varför det är fel, utan för intresserade som missat tidigare diskussion peka på det senaste välskrivna inlägget om det, denna gång av Tianmi.

En spännande reflektion är ju dock att filtret i sverige inte genomförts med hjälp av lagstiftning, utan "självmant" genom hot om lagstiftning.
Enligt mig hör det lite till kutym att om jag hotar dig med något, t.ex. "Ge mig tillbaka min öl annars får du en käftsmäll", så får mitt fortsatta beteende bestämmas av ditt. D.v.s ger du tillbaka min öl så slår jag dig därmed inte heller. I det här fallet har ISP:erna gått med på att filtrera, men sedan kommer man och inför lagstiftningen man hotat med i vilket fall.

ISP:erna har alltså gått med på att filtrera en lista med websiter där det påstås finnas barnporr, för att slippa lagar som tvingar dem att censurera godtyckligt. Men nu kommer den godtyckliga censuren ner som en lag från EU istället.

Men mer intressant än hur svenska politiker i omgångar utnyttjar EU för att få igenom lagstiftning på hemmaplan, som aldrig skulle gått igenom om de började direkt här, är att diskussionen nu faktiskt även pågår utanför bloggosfären, som ju trots allt består av ett rätt begränsat antal människor.

I inlägget från cybernormer kan man framförallt läsa om de problem som upplevs med det system vi har i Sverige idag. Framförallt är det två av dessa saker jag reagerar på.
    1. Att ISP:erna inte själva har någon insyn i vad de filtrerar.
    2. Att det inte finns något sätt att komma bort från listan om ens site av outgrundlig anledning nu hamnat på den.
De andra problemen är i och för sig också allvarliga, t.ex. vore det bra med riktig statistik gällande antalet träffar så att det är möjligt att mäta eventuell effektivitet av åtgärden, men sådan statistik är ju i alla fall meningslös om man inte kan se huruvida siterna som man räknar träffar på överhuvudtaget har på spärrlistan att göra eller inte.

Mvh

/J-O

Tags: , , , ,


Kommentarer
Postat av: Anders S Lindbäck

Nja en siteägaren kan skriva och klaga till polisen så kan den försvinna från listan. Men det kräver då att denne vet om att den finns på svenska polisens lista.



Och listan är hemlig - bara ecpat, polisen och ISPerna som vet om vad som står på listan.

2010-04-27 @ 14:34:57
URL: http://kunskapssamhallet.se/
Postat av: Jan-Olof Flink

Nja, du får nog ta och plocka bort ISP:erna från den uppräkningen...



Läs stycket om Transparens i det länkade inslaget från Cybernormer.



Mvh



/J-O

2010-04-27 @ 15:14:49
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0