Tillbaks i verkligheten

Efter att ha tagit semester från arbetet och bloggen i ett par veckor är jag nu tillbaka i verkligheten igen.

Extra trevligt är det att min favoritmyndighet går ut och sågar det senaste förslaget kring FRA jäms med fotknölarna. Det gäller naturligtvis datainspektionen som inte alls ser att det är utrett att rikskriminalen har ett behov av FRA:s data, inte i den mån att det går att säga att ingreppet i medborgarnas integritet motsvarar nyttan av det hela.
    I flera delar verkar förslaget utgå från att Rikskriminalpolisens behov per automatik är samma som för Säkerhetspolisen, enligt Datainspektionen, som tycker att de två organisationernas behov ska prövas separat.
Man kan väl inte annat än att hålla med dem. Jag har reagerat på att datainspektionen mer och mer sällan påpekar detta om granskning av proportionalitet i de integritetskränkningar som regeringen gång på gång förespråkar. Men än så länge finns det fortfarande lite tänder kvar även hos DI.

En annan lite kul grej var att jag igår oförhappandes blev tillfrågad att på Mittnytt kommentera den senaste fildelningsdomen.

Självklart tackar man inte nej till att få lite TV-tid i tre län, men samtidigt kändes det lite typiskt att just när man kommer hem från utlandet och är helt ute ur loopen blir man tillfrågad om att kommentera något. Jag hade drygt tjugo minuter att läsa domen, så jag i alla fall hade en aning om vad jag förväntades kommentera på.

Efter omständigheterna är jag dock nöjd med resultatet.


Mvh

/J-O

Tags: , , ,

För övrigt anser jag att Beatrice Ask bör landsförvisas

Kommentarer
Postat av: essay

Anyway the most important is that you are completely pleased with such kind of results!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0