Don't be evil, be greedy

Så var det då officiellt, google släpper alla spärrar.

Google ändrar nu sitt användaravtal och "börjar" spåra användarna på samtliga av företagets tjänster.
    Det betyder i praktiken att användarnas aktiviteter på bland annat Google, Youtube, Gmail och Google+ kommer att kombineras till en unik och central profil av varje användare.

    Information från användarnas alla internetsökningar, e-postmeddelanden och videoklipp kommer att korsrefereras och även användas för Googles annonser. Användare av Google+ kommer även att få sin riktiga identitet länkad till aktiviteterna på Googles tjänster.

    Användare av Android riskerar att drabbas extra hårt då information från platstjänster som Google Latitude och betallösningen Google Wallet kan samlas i en central databas för att spåra användarnas aktiviteter när de inte sitter framför datorn. Även telefonnummer kommer att samlas in och länkas med användarnas Googlekonto.
Ytterligare en gång jag är glad att jag inte skaffat mig något konto hos dem. Kanske lite andra bör tömma datorn på flashcookies och sluta använda googles tjänster.

Själv tror jag att jag kommer att bygga klart den "sökanonymiserare" jag började på tidigare när vissa EU-kommisionärer började prata om att tvinga alla söktjänster att logga sökord i några år.

Mvh

/J-O

Tags: , , ,

För övrigt anser jag att Beatrice Ask bör landsförvisas

Kommentarer
Postat av: smen

Fan vilka besvärliga nyheter att ta till sig så här på morgonen. Yrvaket försöker jag komma fram till vad jag nu kan använda min smartphone till, och kommer bara fram till, ringa. Illa investerade 5000 kr mao. Dax att återgå till filofaxen. Då vet man iallafall vad som gäller vid köp

2012-01-25 @ 10:09:49
Postat av: Tor

Mycket olycklig utveckling.

2012-01-25 @ 11:09:11
URL: http://upphovstratan.wordpress.com/
Postat av: Dennis Nilsson

"Track Me Not" gör precis det namnet säger.

http://cs.nyu.edu/trackmenot



"Track Me Not s a lightweight browser extension that helps protect web searchers from surveillance and data-profiling by search engines."



Det blir en "intressant" nonsens-profil för Google att bygga upp.

2012-01-25 @ 15:55:53
URL: http://dennisstartrek.blip.tv
Postat av: jag

Gillar tagarna på den här posten Google, ondska, lögn... haha.

Sökanonymiserare finns redan: www.scroogle.org

2012-01-25 @ 18:06:11
Postat av: ^ igen

Kul förresten att man måste tillåta google.com att köra script för att kunna posta ett svar på den här bloggen. Ironin är total.

2012-01-25 @ 18:08:31
Postat av: Jan-Olof

@Igen,

allvarligt?



Vilken browser kör du?

Jag kan ju tyvärr inte ansvara för om blogg.se lägger in något script. Det är i alla fall inte med i det temat jag valt.



Kanske de embeddade youtubefilmerna som ställer till det?

2012-01-26 @ 09:14:28
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Googlaren

inget nytt, alla viste redan att google samlar info, även om det stog i 100 olika avtal. Men se det ur en annan synvinkel: Om du hade ett företag och måste förbättra det för att inte förlora kunder..... ändringen som Google har gjort ger ju användaren än bättre produkt.

2012-01-27 @ 08:19:03
URL: http://alltforgoogle.blogg.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0