Datalagringsdirektivet exemplifierat.

Ganska kul att läsa förskräckta moraliserande ledare om Telias brist på moralisk kompass.

Man ondgör sig över hur "förtryckarregimer" använder telesystemen mot landets egen befolkning, samt hur "Människor som deltagit i demonstrationer" spåras med hjälp av data om vilka mobiltelefoner som befunnit sig på platsen.

Samtidigt väldigt tyst om datalagringsdirektivet som börjar gälla 1:a maj.

Lagring av positionsdata för mobiltelefoner. Vem som ringt och/eller SMS:at vem, var telefonerna befunnit sig. Vad är skillnaden?

Hur skall statsägda Telia kunna ha en moralisk kompass som säger detta är fel när svenska staten gör precis samma sak? Direktivet har ännu inte trätt ikraft men det är redan ändamålsglidning på gång för vad som skall krävas för att kunna begära ut datat från operatörerna.

Jag tvivlar inte en sekund på att polisen kommer att få tillgång till information om vilka mobiltelefoner som varit i området vid framtida demonstrationer. Naturligtvis i det bästa av syften.

Men Telia är i alla fall konsekventa, media däremot har hela virkesupplag i ögat när de gnäller på vad Syrien och Vitryssland gör medan de konsekvent vägrar granska vad som görs i Sverige.

Mvh

/J-O

Tags: ,

För övrigt anser jag att Beatrice Ask bör landsförvisas

Kommentarer
Postat av: Lars-Erick F

Jag är i hög grad upprörd över Telias handlande. Men jag är konsekvent och är lika upprörd över hur svenska politiker angriper integritet och mänskliga, demokratiska rättigheter i Sverige också. Vilket nog framgår av min blogg.

http://lars-ericksblogg.blogspot.com

2012-04-23 @ 09:48:56
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0