Sockerskatt?

Jag råkade just hitta att Ungern har infört en skatt på "onyttig" mat. En så kallad sockerskatt, även om det nog snarare gäller andra kolhydrater än just socker. Sist jag kollade var i alla fall inte chips särdeles söta.

Många blir säkert upprörda över en sådan lag, men den är väl inte värre än de straffskatter man i Sverige lägger på alkohol och bensin, för att minska användandet. Huruvida det har någon effekt annat än att statskassan får in lite extra pengar är väl dock oklart.

Själv har jag gått ner 25 kilo i år genom att ta bort denna typ av snabba kolhydrater ur min kost, så metoden fungerar. Problemet är nog snarare att det krävs att man vill och beslutar sig för att dra ner på kolhydrater, en skatt lär knappast få någon större uppmuntrande effekt, så det är tvivelaktigt att effekten blir särskillt stor.

Fast en sockerskatt skulle ju eventuellt göra så att den dåliga maten slutar vara billigare än den nyttiga maten, vilket då skulle ta bort incitamentet för folk att äta lågkvalitativ mat.

Är skatten på socker nog hög kanske man även skulle kunna släppa på husbehovsbränningen igen, då staten skulle få in sin alkoholskatt via råvarorna istället.

Mvh

/J-O

Tags: , ,

För övrigt anser jag att Beatrice Ask bör landsförvisas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0