Hmmm, kanske, kanske inte

Jag brukar förfasa mig över den vansinniga straffskalan på immaterialrättsbrott. Att fildelning döms hårdare än mord och serievåldtäkt kan ju kännas lite fel. Jag tror till och med en del personer som inte är fullt så negativa till upphovsrätt som jag är också kan instämma i just den detaljen.

Men kanske det finns en logisk förklaring. Inte bara att man var tvungen att lägga in fängelsestraff i straffskalan för att "effektivt" kunna utreda fildelning. D.v.s. att fängelse behövdes i straffskalan för att få ut abbonentuppgifter och för att få bryta sig in i folks lägenheter och snobeslagta deras datorer.

Nej, det har nog snarare att göra med att lagstiftningen ju är beställd av den amerikanska medialobbyn. Att det är så är ju ett faktum som bevisats bland annat av de läcka ambassadstelegrammen.

Naturligtvis är det så att ett lagförslag som är skrivet av den amerikanska upphovsrättslobbyn tänker i banor av amerikansk straffskala. Så när denna färdigtuggade barnmat lydigt presenteras av regeringen så finns detta kvar.

Jag såg just att en vaktmästare i USA fick 110 månaders fängelse för att ha stängt av luftkonditioneringen på ett sjukhus.

Om det är måttståcken skall man nog inte vara förvånad...

Mvh

/J-O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0