Heja Norge !!!

Trots att Norge nu är ett av de länder som råkat ut för "terrorism" i form av Breivik, så är det Norge som håller fanan högt för demokratiska värderingar och det öppna samhället.

Medan Beatrice Ask och andra övervakningsivrare slickar sig om läpparna för att införa ännu någon drakonisk lag med terrorn som svepskäl, är de uttalanden som kommer från norge av en mer genomtänkt variant.
    En del regeringar överdriver hotet från terrorismen och överanvänder "kriget mot terrorismen" för att urholka medborgerliga rättigheterna.
Detta sade Norges utrikesminister Jonas Gahr Støre på FN-toppmötet om terrorbekämpning. Detta är klart i linje med det tidigare uttalandet från Norges statsminister Jens Stoltenberg:
    Vi är fortfarande skakade av det som drabbat oss, men vi ger aldrig upp våra värderingar. Vårt svar är mer demokrati, större öppenhet och mer humanitet. men aldrig naivitet.
Vore jag norrman tror jag att jag skulle rösta på "Sossarna". Inte för att jag brukar hålla med om deras fördelningspolitik, men jag kan definitivt premiera att de till skillnad från många andra rakryggat verkar försvara demokratin. I Sverige finns det bara ett sådant parti idag, och det är tyvär inte representerat i riksdagen.

Men vi får väl hoppas att 2014 blir det år då Piratpartiet äntrar riksdagen och börjar vrida om rodret iväg från den nuvarande kursen. Själv hoppas jag också att Norrmännen belönar Stoltenberg för hur han hanterat den här krisen.

Mvh

/J-O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0