Fråga till UP

Det pågår ju en del diskussioner och arbete kring breddning av partiets politik, jag tycker mig även sett att UP gör något större arbete kring det hela. Därför ser jag att en fråga jag har passar bubbelt bra att skicka just till vårt ungdomsförbund.

Igår och idag har jag flera gånger blivit uppringd av olika ungdomar som ställt frågor om piratpartiet och vår politik. Tydligen är det något större på gång inom samhällskunskap på gymnasiet här i sundsvall och man gör arbeten kring de olika partierna. Det känns faktiskt riktigt bra att skolorna satsar lite på det här även när det inte är valår.

Frågorna kring partiet i stort och vår politik upplever jag mig inte ha några större problem att svara på, men sedan finns det ju annat. Man kan säga att de som ringt har haft i stort sett samma formulär att fråga efter, även om de verkar ha till uppgift att även konstruera och ställa några egna frågor.

Efter det grundläggande om vad vi står för och vad vi vill åstadkomma, så dyker det upp "specialfrågor".

Först: "Vad vill vi göra för sundsvall?" Vi ställer ju inte upp lokalt då vi inte ser att vi har nog med underlag/frågor för att skapa en lokal valplattform. Så tyvärr blir det ju ganska tunna svar när den frågan dyker upp, men vi får väl ta en funderare på nästa piratfika.

Sedan kommer den stora frågan: "Vad gör vi för ungdomarna?" Såvitt jag känner till har vi ju ingen specifik ungdomspolitik, denna fråga mynnar oftast ut i att den politik vi för för det öppna och rättssäkra samhället kommer alla tillgodo, men särskillt ungdomar, då jag utgår från att de inte vill växa upp in i en övervakningsstat och att de kanske inte ser nyttan med att när de gått ur skolan och sitter på intervju för sitt första jobb sitter arbetsgivaren där inte bara med betyg, utan med statistik timme för timme vad de haft för frånvaro, hur ofta de varit sjuka, kommit sent eller uteblivit från lektioner.

Men som sagt var, då vi saknar uttalad politik och strategi känns det inte riktigt bra att svara på såna här förfrågningar, antingen lämnar man tomt, eller så blir det ett visst mått av vad jag själv skulle klassificera som svammel. Jag känner ju att vår politik är väldigt viktig för ungdomar, särskillt som de spenderar mycker mer av sin tid uppkopplade och alltså är de som kommer att lida mest av all övervakningshysteri på internet.

Men jag skulle alltså vilja ha mycket mer konkreta svar att ge på en direkt fråga, annars är ju risken att man uppfattas som antingen "slingrig politiker som inte kan komma med ett rakt svar" eller "osäker och osammanhängande", inget av detta känns som det intryck jag vill ge de få gånger man får chansen att prata med och påverka de som kanske inte normalt "utsätts för" piratpolitik.

Så min fråga, direkt riktad till Ung Pirat: Har ni några funderingar på specifika saker vi gör för att förbättra för ungdomar? Ingår sådana tankar i den breddning ni tittat på?

Mvh

/J-O

Tags: , ,

För övrigt anser jag att Beatrice Ask bör landsförvisas

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ung Pirats högst beslutande organ (förbundskongressen) tog i mars beslutet att ""Ung Pirat externt driver Piratpartiets politik och internt arbetar för att påverka den.". Sen så har förbundsstyrelsen tagit beslut om att "uppmana partistyrelsen att lägga en proposition till partiets höstmedlemsmöte med förslag på form om hur kommande partiprogrammet ska se och antas. Partiprogrammet ska ersätta tidigare principprogram och innehålla dels en vision om hur vi vill se samhället på längre sikt och dels sakpolitik inom samtliga områden." vilket snarare handlar om strategi kanske.



Så kort, nej. Jag anser däremot att det är en styrka att ungdomsförbundet driver samma politik som partiet. Att MUF är ute på skolor och förespråkar en annan politik än den som moderaterna kommer att driva i riksdagen anser jag är ett stort problem. Nästan så att jag skulle vilja påstå att man lurar de unga väljarna.

2011-09-25 @ 12:25:49
Postat av: Jan-Olof Flink

@Anonym,



Ja jag håller med fullständigt. När jag hade bokbord på skolorna så var det vi och KD som dök upp från moderpartierna, övriga var representerade av ungdomsförbunden.



Det är ju enorma skillnader på den politik som t.ex. ssu presenterar på skolorna och den som socialdemokraterna för, och det kan vara lite besvärligt att få eleverna att uppfatta detta.



Jag tog som "elak" vana att någon gång per bokbord, gå över till motsåndarna, om de samlade stor publik, och fråga efter material.



När jag fick det brukade jag fråga om de inte hade något material från moderpartiet, då nu ungdomsförbunden trots allt inte ställde upp i valet. ;)



Men ja, det är en styrka att UP har samma politik som PP, men jag tänkte att man kanske har något "ungdomligt" perspektiv på våra frågor så att de har några bättre svar att komma med.



Alla är vi oss själva närmast och har något specialintresse, när jag pratar fritt blir det mest rättssäkerhet.

2011-09-25 @ 12:53:03
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0