Fyra dagar senare

Torsdag morgon fanns ett mail i min inkorg, det sade helt enkelt att jag blivit nominerad till partistyrelsen och innehöll en länk och en liten kod som skulle användas för att gå in och antingen neka eller acceptera nomineringen.

Man kan ju lugnt säga att jag blev aningen överraskad över detta så jag gick in på forumet för att se om jag kunde hitta någon mer information. Mailet kom ju från mötespresidiet, så kanske det fanns någon tråd där jag kunde se vem som nominerat mig, och framförallt vilken motivering som angetts.

Vem som nominerat gick inte att få fram, och det är väl som det skall. Jag kunde däremot hitta motiveringen och den var rätt generell.
    "Jag ser gärna den nominerade personen i den kommande styrelsen då jag tror att denne kommer passa väl in, göra ett bra jobb och bidra till att föra partiet närmare en valseger 2014."
Det där med passa in beror väl i så fall på vilka fler som skulle bli invalda, men jag brukar ju gå att ha i möblerade rum, så det borde väl vara ok. Huvudsaken var ju i alla fall att det fanns en motivering.

Jag tror nu inte för ett ögonblick att jag skulle få nog med röster för att få en plats i styrelsen, men det kräver i alla fall att man tänker efter ordentligt innan man svarar. Någon har ju trots allt av en eller annan anledning valt att peka ut mig som någon de vill ha med.

Jag ser att ett flertal andra har nominerats med exakt samma motivering. En lista av dessa visar att det är personer från Norra och Västra distriktet, sådana som jobbat med lokala kampanjer och personvalskampanjer. Så jag tycker mig kunna extrapolera två bakgrunder till varför just vi blev nominerade.
    1. Personen vill se mer folk från Väst och Norr i styrelsen
    2. Personen vill stärka upp styrelsen med folk som vet hur man bedriver en lyckad valkampanj.
Det verkar i alla fall seriöst nog för mig för att jag skall känna mig tvungen att överväga att svara ja.

Den stora frågeställningen som gjort att beslutet tagit fyra dagar var dock: Vad innebär det rent praktiskt? Vad förväntas jag göra, har jag tillräckligt med tid att lägga ner på det här för att göra ett bra jobb, och har jag något att tillföra?

Enligt styrelsens arbetsformer så pratar vi om ett begränsat antal möten, bara ett i månaden. tyvärr ser det ut som att face-to-face möten sker första helgen i månaden, vilket ser ut att slumpa sig oftast vara udda veckor. Jag är frånskild och har barnen varannan vecka, udda veckor är de hos mig och jämna veckor är de hos sin mamma. Men det är ingen showstopper då vi brukar kunna byta när det behövs.

Men jag antar att man förväntas göra en massa jobb mellan dessa möten, och att mötet används till att redovisa vad man gjort? Jag lägger gärna ner mycket av min fritid till piratrörelsen, och att ta ut semester och kampanjarbeta när det är valår är inte heller något problem. Men att direkt ta ansvar för och måsta avsätta tid för att se till att vissa saker blir gjorda kan bli tufft. Jag har redan en del sådant och trots allt jobbar jag heltid och har tre barn att ta hand om.

Nu skall jag inte skylla på mina barn, men jag tror helt enkelt inte att jag kan ge ett helhjärtat engagemang i ett styrelsearbete just nu.

Som jag ser det och uttryckt det förut, så är det nu när valet just har varit som det är rätt tillfälle att jobba med valplattformen, så att den hinner sätta sig i god tid, så det är nu engagemanget i den delen behövs.
Jag vill verkligen vara med i breddningen av vår politik och styrelsens arbete med att ta fram förslag på nytt principprogram, men just nu skulle jag inte göra ett så bra jobb som partiet förtjänar. Så jag känner att det rätta är att avböja. Men jag tackar den som nominerade mig för förtroendet.

Förhoppningsvis kommer mitt privata liv att se annorlunda ut om något år, så vem vet kanske närmare valet kanske jag får chansen igen.

Mvh

/Jan-Olof Flink
Valkretsledare Piratpartiet Västernorrland
Kommunledare Piratpartiet Sundsvall

Tags: ,

För övrigt anser jag att Beatrice Ask bör landsförvisas

Kommentarer
Postat av: Jerker Montelius

synd. Jag hade nog röstat på dig.

2011-10-09 @ 18:44:17
Postat av: Lilleman

Samma här. Du är en vettig själ, sånna behövs där inne. :)

2011-10-10 @ 12:27:06
Postat av: Jan-Olof Flink

Tack!



Kanske nästa år ;)

2011-10-10 @ 17:44:32
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0