Konsten att bränna pengar

Det blev ett ganska stort rabalder när Gudrun Schyman eldade upp en hög pengar i Almedalen förra året. Det stack nog i ögonen på en hel del av hennes väljare, men hon fick ju i alla fall en väldig massa mediatäckning för tilltaget.

Nu hör ju inte jag till dem som tror och tycker att all publicitet är bra publicitet, men nu hade hon ju trots allt fått pengarna donerade för just detta ändamål.

Det är dock en väldig skillnad på att bränna pengar man har, och att bränna pengar man inte har. I sedvanlig ordning ligger på medlemsmötet en motion om att byta namn på Piratpartiet.

Nu råkar jag gilla namnet och ser inte alls de negativa effekter som motionären pratar om. Namnet är inarbetat och numera välkännt, de pensionärer som skulle avskräckas av namnet skulle inte röstat på oss i vilket fall. Men det är inte min egentliga poäng.

Att byta namn vore en ekonomisk katastrof och liktydigt med självmord.
Att byta ett varumärke kostar multum, det är pengar som partiet inte har och aldrig har haft.

Alla vi som har köpt T-shirts, hoodies, flaggor och annat med partinamnet på kommer att ha kastat pengarna i sjön. Det är våra egna pengar som vi som medlemmar lagt ner för att köpa dessa och visa stödet för vårt parti.

Skulle vi byta namn har vi brännt upp alla de pengar som våra medlemmar offrat på profilprodukter, men den pengabränningen skulle inte resultera i flera veckors prat i tidningar och på TV, utan enbart i minskad synlighet.

Gör inte det misstaget.

Jag uppmanar alla att hårdbevaka denna motion så att vi oavsett vilket förslag som vinner i första rundan, sedan kan se till att det avslås.

Mvh

/J-O

Tags:


Kommentarer
Postat av: farmorgun

Håller helt med dig, då jag med stolthet visar att jag är pirat. Som pensionär vet jag att det inte är helt hopplöst att förklara Piratpartiets roll som fokusparti, även om pensionärer förefaller ha svårt att tro annat än det som stått i tidningen eller hörts på radion ;)Men att se det som skäl att byta namn tror jag inte på. Däremot verkar alla varianter på humanism, "piratism" och "kopimism" vara överkurs - inte enbart för pensionärer - och det förklarar väl att motion B 12 vållat en rejäl debatt. Tycker dock att Anders Lindbäck tänkt till och försökt finna en medelväg genom Ändringsförslag 119. Som en av motionärerna verkar jag vara ensam om att under debattens gång vilja finna en sådan och det är inte helt lätt att utifrån det tråckla sig fram i propositionsordningen.

2011-05-03 @ 13:53:18
URL: http://farmorgun.blogspot.com
Postat av: Anders Troberg

Instämmer helt. Byta namn är något man kan göra när man suttit i riksdagen ett par perioder och folk vet vem vi är. Gör vi det nu så kommer vi bara att försvinna ur det kollektiva medvetandet.

2011-05-03 @ 14:30:59
URL: http://nordicbattlegroup.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0