Att motverka ett syfte

Jag är en av de som en gång röstade för ett EU-medlemsskap. Jag röstade även för införandet av Euro.

Grundidén med EU verkade bra, och Euro var jag positiv till då jag reste en massa i jobbet och det skulle underlätta att slippa växla valuta hela tiden.

Men EU idag och det EU som det en gång röstades om är inte alls samma organisation. Det är idag ett illa dolt försök att skapa ett Europas förenta stater, där all makt flyttas från medlemsstaterna in till centralt håll. Däremot tillsätter man president och kommisionärer på byråkratisk väg istället för via demokratiska val.

Men en bra sak som funnits kvar med EU är i alla fall den interna rörelsefriheten. Tyvärr så har allas vår favoritbyråkrat Cecilia Malmström just öppnat upp för att Nicolas Sarkozy, Europas motsvarighet till Kim Jong Il, och il Duce Silvio Berlusconi skall få begränsa rörelsefriheten internt över EU:s gränser.

Way to go Malmström, det märks verkligen att när man hamnat i kommissionen så jobbar man åt sin plånbok och inte åt medborgarna. Går detta igenom så har EU:s sista existensberättigande försvunnit.

Mvh


/J-O

Tags: , ,


Kommentarer
Postat av: Joe

När du kallar Sarkozy för Kim Jong I är du precis som de knasbollar som jämför Obama med Hitler. Det är inte seriöst.

2011-05-05 @ 00:51:40
Postat av: Jan-Olof Flink

@Joe, nu sade jag ju iofs bara att han var europas svar på Kim Jong Il, jag sade inte att han var Kim Jong Il.



Han har väl inte påstått sig vara gud, men nog skulle jag vilja påstå att det är rätt seriöst att jämföra honom med ledaren i en hårt toppstyrd totalitär stat.



Jag har varit i Frankrike ett flertal gånger, jag har jobbat med Franska firmor och det är ingen tvekan om att även om UK är övervakningens förlovade land så ärvFrankrike det mest totalitära landet i europa.



Landet där det var olagligt som privatperson att slå på kryptering på sitt trådlösa nät.



Landet där man som företag var tvungen att deponera kryptonycklarna när man satte upp en VPN till sitt franska lokalkontor.



Landet där jag såg en polis dirigera trafiken med pistol.



Landet där jag såg två poliser släpa en medvetslös människa i fötterna, medan en tredje polis gick efter och med jämna mellanrum slog denne med en batong.



Landet som ligger på plats 44 i yttrandefrihetsindex, och faller för varje år.



Ett av de länder som har avtal med Google om att filtrera bort oönskade sökresultat.



Sarkozy satte prestige i att tvinga igenom Hadopi-lagstiftningen, på samma sätt som Reinfeldt tvingade igenom FRA-lagen.



Men finns det några mer saker som skulle dra paraleller med Nordkoreas ledare?



Ja:

Nepotism, Sarkozy såg till att hans son fick en ledande post inom statlig förvaltning.



Spioneri och åsiktsregistrering, Sarkozy beordrade övervakning och spionage på reportrar.



Lägenhetsfiffel, Sarkozy gav sig själv 2.7 Miljoner kronor i rabatt när han köpte lägenhet.



Mutor, Sarkozy tog emot "otillåtna" kampanjdonationer.



Så även om han vare sig är gud eller djävul, så är han heller ingen trevlig människa att ha i en maktposition.

2011-05-05 @ 19:23:19
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0