Vad trött man blir

Uppenbarligen läste jag inte tidningarna tillräckligt noggrant igår då jag missat att parasitorganisationen Copyswede nu gör slag i saken och begär privatkopieringsavgift på mobiltelefoner.

Att avgiften överhuvudtaget är fel till att börja med, redan på kasettband, videoband och brännbara CD/DVD skivor är en sak. Men sedan dumheterna med att man skulle betala avgift på externa hårddiskar följt av detta.

Just nu har jag 4 TB extern disk i drift, Hälften används till att backa andra halvan.
På de 2 TB som används ligger 293 Meg musik, och den är för övrigt helt laglig, och en hel del CC-licensierad. Dessa 293 MB kanske Copyswede nu skulle ha en laglig rätt (om än inte en moralisk) att få ersättning för. Det motsvarar alltså 0.14 promille av diskutrymmet.

Övrigt utrymme som tas upp av packade hembibliotek, mailarkiv, backuper av mina websiter och dokumentation från 1993 och framåt, samt alla bilder jag tagit från 2000 och framåt ser jag ingen anledning för varför de skulle få någon ersättning för.

Copyswede utgår naturligtvis från att 100% av allt inspelningsbart material används till att lagra film och musik, men så ser inte verkligheten ut. Jag tvivlar på att det finns 2 TB musik jag skulle stå ut att lyssna på, eller ens 2 GB.

Tyvärr lär ju även dessa dumheter trummas igenom, så snart skall en svältande Benny Andersson få betalt när jag tar bilder med mobilen.

Fredriks blogg skriver också om detta.
Uppdatering: Idg skriver också om detta nu.

Mvh

/J-O

Tags: , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0