Att fatta rimliga beslut

Staten tycker sig ha rätt att övervaka allt befolkningen gör. Allt användande av internet skall avlyssnas, telefonsamtal skall loggas, sms loggas och sparas, positionsdata skall sparas.

Kontanter är på väg att fasas ut, och man skall inte kunna få betala med "oregistrerade" kontankort, för att säkerställa att staten vet vem som genomfört precis varenda transaktion.

Det anses vara rimliga integritetsintrång, för information som i stort set bara är "bra att ha"

Men att frivilligt ställa upp på ett forskningsprojekt, det går inte. För man kan tydligen inte själv besluta om att ge sitt samtycke till framtida forskning. Precis som när en döv nekades att bli blodgivare av påstådda integritetsskäl.

Nu vill jag inte ta ställning till huruvida det där med forskningen är lämpligt eller inte, jag har haft en diskussion om det tidigare, där vi kom fram till att det finns vissa gråzoner när det gäller att "ge bort" sitt eget DNA till undersökningar. Det kan ju ha påverkan på familj som då till stor del kan dela genuppsättning med dig.

Men oaktat integritetsaspekterna på denna typ av forskning, så tycker jag i alla fall att man som individ är f-n så mycket bättre lämpad att avgöra vad som är integritetskränkande för mig, än vad staten är.

Mvh

/J-O

Tags: , ,

För övrigt anser jag att Beatrice Ask bör landsförvisas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0