Sexköpslagen revisited

Jag tycker mig inte sett någon skriva om detta på ett tag, och då Google verkar prioritera nya inlägg före relevanta sökord tänkte jag skriva några ord själv och länka till några andra.

Den text jag läst som nog bäst beskriver beteendet kring införandet och utvärderingen av sexköpslagen är inte på någon blogg, inte heller i någon psykologibok eller något genusvetenskapligt. Det är faktiskt i en av mina böcker omkring projektledning.

Eller, boken är väl bara indirekt om projektledning, den är om hur man ser till att projekt blir effektiva, även som deltagare.

I ett stycke som handlar om hur man kontinuerligt bör kontrollera om man är på väg åt det håll man önskar och om ens åtgärder får önskad effekt står detta:
    Review is often postponed until nobody cares

    Getting real things done is usually seen as far more important than pausing and talking about it. The result is that often no review is made while there is still time to make mid-course corrections. Further, review after a particular project is completed is often put off until it has to be written up for a project report or, worse, for the annual report. By that time the project is gone like water over a dam and holds little interest. Review at this stage is rarely a joint effort. Someone is assigned to write up the report. The purpose of the report is rarely to learn from experience and develop guidelines for the future. A more likely purpose is to make performance look good. Such review is rarely an educational experience for the group.
Tyvärr försvinner nu inte lagstiftning fullt lika enkelt som vatten genom en damm, men i övrigt stämmer det nog rätt bra. Någon är utsedd att skriva en rapport som skall komma fram till vad lyckat det hela var, och riksdagsmännen lär knappast ha lärt sig något av det hela.

Jag tror att en av de bästa beskrivningarna av precis hur dum lagstiftningen ifråga är, kommer från Magnus Betnér. Ytterligare en variant på "Det är roligt för att det är sant"



Det skall bli intressant att se om utvecklingen av Piratpartiets principer kommer att leda till att vi tar ställning i den här frågan också. Jag är väl egentligen vare sig för eller emot sexköpslagen som sådan, men det är två saker jag vill åstadkomma med den:

1. Det bör göras en ärlig utvärdering av den, utan förutfattade meningar.
2. Om det skall vara förbjudet att köpa, då skall det också vara förbjudet att sälja.


Mvh

/J-O

Tags: ,

För övrigt anser jag att Beatrice ask bör landsförvisas

Kommentarer
Postat av: Patrik

En bra utgångspunkt för att utvärdera en lag är ungefär samma som utgångspunkten när man gör en projektgranskning. Man måste ställa några grundläggande frågor, och sedan söka SANNINGSENLIGA svar på dem:



1. Vad är syftet med lagen?

2. Är syftet legitimt?

3. Är lagen rättssäker?

4. Uppnår vi syftet?

5. Påverkar lagen något ANNAT än det den ska?



Personligen tror jag inte att sexköpslagen skulle överleva en sådan granskning, men det spelar egentligen ingen större roll för min del.

2011-08-23 @ 13:47:48
Postat av: Jan-Olof Flink

Falerar man på 2:an då bör man nog inte komma så mycket längre nej ;-)



Man kan även lägga till saker som:

6. Täcks detta av någon annan lagstiftning?

2011-08-23 @ 15:55:47
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0