Kanske en annan vinkel

Jag tycker illa om privatkopieringsavgiften.
Jag tycker att Copyswede skall förpassas till historiens avlopp.

Tyvärr lär privatkopieringsavgiften vara kvar, och CopySwede lär inte heller lägga ner i första taget.

Så kanske en mer framkomlig väg är att då lobba för att se till att avgiften verkligen används som det den utges för och inte som den gör i realiteten. Kanske vi skall behålla avgiften och se till att pengarna går till de som eventuellt förlorar lite inkomster p.g.a. privatkopieringen.

Avgiften är alltså till för att kompensera för den lagliga kopieringen man gör för privat bruk. T.ex. när jag kopierar en CD-skiva för att slippa ha ett original i bilstereon där den går sönder i första gupp man åker i.

För att få ta del av pengarna bör alltså ett minimikrav vara att man inte försöker hindra denna kopiering.

Så, för att ett företag skall kunna få något via Copyswede skall alltså inga av deras produkter ha någon märkning av typen "Förbjudet att kopiera, ens för enskillt bruk", ingen DRM eller andra kopieringskydd.

Helst skulle man inte heller få ha några irriterande och felaktiga påståenden om att immaterialrättsintrång är att likställa med stöld. Dock så är det ju som så att även om det är en ren lögn så är det inte ett försök att stoppa den lagliga privatkopieringen vilket ovanstående är.

Hur som helst borde vi kanske verka för att skall man få pengar för privatkopiering, så skall man inte göra några som helst försök att stoppa denna. Den så kallade "olagliga" kopieringen har de ju fått en massa andra skräcklagar för att hantera.

Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer
Postat av: Sysadmin

Det här var verkligen huvudet på spiken. Hittar ingen flattr-knapp så du får hålla till godo med glada tillrop! :-)

2011-04-11 @ 20:24:03
URL: http://blog.sysadmindagen.se
Postat av: Jan-Olof Flink

Glada tillrop uppskattas ;-)

2011-04-11 @ 21:06:05
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Nattarbete

Hur tänkte du nu?



Privatkopieringsersättning utgår bara för laglig kopiering. Att rättighetshavarna skulle få betalt för DRM-skyddade grejer eller på andra sätt "kopieringsförbjudna" grejer är alltså lika fel uppfattat som att de skulle få ersättning för illegal fildelning.



Ergo: ingen betalar något för någon form av olaglig kopiering. Privatkopieringsersättning utgår endast för den lagliga privatkopieringen.



Läs på.

2011-04-12 @ 01:37:26
Postat av: Jan-Olof Flink

@Nattarbete, jag förstår inte vad du menar.



Ja, ersättningen går enbart ut som ersättning för laglig kopiering, det är ju precis det jag skrivit.



Däremot så tror jag inte jag sett en enda film i modern tid där det inte står en fet svart bild i början av där de talar om att det är olagligt att kopiera den "ens för privat bruk". En firma som anger det tycker jag därmed har sagt att man inte lagligen kan kopiera deras film, och därmed bör de heller inte få vara med i någon paraplyorganisation som höstar in pengar från försäljningen av tomma DVD-skivor.



Jag kan inte se vart mitt inlägg skulle vara oklar på denna punkt.

2011-04-12 @ 17:33:36
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0