Annan verklighetsuppfattning

Idag skriver en ledarskribent på SvD opinion om att "Politik är framförallt en förtroendebranch".

I just det uttalandet håller jag med skribenten. Jag kan till och med tänka mig att hålla med om att regeringen har rätt gott förtroende när det gäller att hantera nationens ekonomi.

Att detta är samma sak som att förtroendet för regeringen som helhet är gott tycker jag dock är att extrapolera lite väl långt.

Förtroendet för statsfinanserna respektive förtroendet för t.ex. det sociala skyddsnätet är ju inte direkt samma sak.

Man hänvisar även till Transparency Internationals korruptionsindex, där Sverige och Finland ligger rätt bra till, men man glömmer att nämna att både Sverige och Finland tappat sedan sist.

Man avslutar med en glättig kommentar om "Men det slutar inte där. Också riksdagen, kungahuset, polisen och domstolarna klättrar. " Den något skadskjutna meningen med fristående bisatser hänvisar då till att förtroendet ökar för dessa institutioner.

Jag tror då inte riktigt att skribenten lever i riktigt samma värld som jag. Visst jag har läst rapporten om att tryggheten ökat och att förtroendet för rättsväsendet ökat, men jag är skeptisk.

Man kan ju undra hur det statistiska underlaget för den undersökningen såg ut... Fikarummet på justitiedepartementet?

Här är några saker som påverkar min verklighet:
    Regeringen
    * Fredrik "Vi skall inte jaga en hel ungdomsgeneration" Reinfeldt
    * Beatrice "Kissa nu snällt i muggen" Ask
    * Efter att ambassad-telegrammen släptes på wikileaks har det klart framgått att nuvarande regering:
    - fått med Sverige som smygmedlem i NATO.
    - Att USA dikterar vår lagstiftning
    - Konspirerat med främmande makt om att hålla riksdagen oinformerad gällande lagstiftning.
    * Regeringens direktiv till myndigheterna leder till att svårt sjuka och till och med döende människor inte får några pengar utan förväntas gå ut och söka jobb de sista veckorna de har i livet.

    Sveriges rättsväsende
    * Omvärlden skrattar åt Sveriges rättsväsende efter bland annat turerna kring Assange.
    * Lobbyister och särintressen som CopySwede kan fritt beställa lagstiftning.
    * Beatrice Ask
    * FRA-lagen och de senaste bevisen på att lagen dels var en ren beställning från USA, samt att pyntet man hängde på för att göra den mer "rättssäker" visade sig vara just pynt.
    * TPB-domen

    Polisen
    * Som mitt i tunnelbanan står,
    * och gång på gång "råkar" sätta sig på folk som "råkar" kvävas,
    * eller springer in och riktar automatvapen mot barn,
    * men aldrig har gjort något fel,
    * förutom rättsmedicinarna som uppenbarligen inte vet lika väl som åklagare om hur man skall tolka skador på folk som "råkat" dö.
    * Tur nog är det ju bara så att de inte gjort något fel, det finns ju andra som är för inkompetenta för att ställas till svars.
Men som sagt var, klimatet i justitiedepartementets eller regeringskansliets fikarum kanske inte är som andra fikarum.

Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer
Postat av: Jan-Olof Flink

Och innan någon påpekar det, jag vet hur undersökningen om trygghet gjordes och hur stort underlaget var, det är resultatet jag inte tror på.



Det går att vinkla statistik rätt bra beroende på hur och var man väljer ut sin "slumpvisa grupp".

2011-04-15 @ 10:59:32
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Viktualiebrodern

Förtroendet ökar bland de som inte vet när man satsar på åtgärder för att färre skall veta hur det fungerar.



Det säger inget om huruvida det finns grund för förtroendet eller ej.

2011-04-15 @ 12:20:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0