Taktikröster

Nu kom förklaringen på varför C inte ramlade ur riksdagen trots att man gjort allt för att skrämma bort sina egna kärnväljare. Enligt en undersökning från Novus skulle vare sig C eller KD klarat 4%-spärren om det inte vore för taktikröster.

Till viss del var det säkert att de lyckades engagera en del av sina egna väljare som övervägde att rösta på t.ex. PP, men till största delen var det då troligen Moderater och folkpartister som röstade på dem. Intressant i och med att då borde Moderaternas "riktiga" siffra vara betydligt högre, och då är de alltså utan tvekan större än S.

Mer förvånande är dock att en del anser sig ha taktikröstat för att få in SD. Om de med detta menar att de inte håller med om SD:s politik men ville ha in dem för att "röra om lite" eller vad det beror på framgår inte. Att M vill rädda C och KD för att bevara alliansen var en självklarhet, men frågan är vilket block väljarna som taktikröstade på SD kom ifrån. Det skall bli intressant att läsa om det går att få tag på den där rapporten online någonstans.

Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer
Postat av: Anonym

SD är såna som åker i bussen på helgkvällarna som man bara väntar på att busschafören ska kasta ut.

Föresten, vad tycker du om min blogg? Jag försöker få fler läsare så jag undrar om du vill göra bloglovinbyten? ;)

2010-09-27 @ 16:23:23
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: Jan-Olof Flink

Jag länkar gärna om det finns ett relevant inlägg, dock tror jag inte att vi har så överlappande områden för det våra bloggar primärt handlar om.



Det närmaste jag brukar blogga omkring TV är t.ex. om TV-avgiften och liknande.



Mvh



/J-O

2010-09-27 @ 17:05:37
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0