Primärval

Jag hade egentligen inte tänkt blogga om detta än på någon vecka.

Min plan var att först gå igenom sorgeprocessen, filosofera över att jag lade ner en stor mängd pengar och sex månader på heltid för att kampanja, och för ett resultat som var en tiondel av fjolårets val. Det blir nog en del kvällar framför TV:n med en kopp varmt te, istället för framför datorn den närmaste tiden, men så småningom skall man väl smält även detta nederlag. "This to shall pass"

Tiden har som sådan inte varit bortkastad, det har varit trevligt att träffa folk, det har varit intressant att åka på debatter och representera Piratpartiet, men utdelningen på valarbetet blev ju sådant att man får fråga sig om det gjorde vare sig till eller ifrån.

0.7% (om det nu blir resultatet) är ca 40k röster, det motsvarar att medlemmarna röstar på oss och övertygar en familjemedlem eller kompis att göra detsamma. De rösterna hade vi nog kunnat få utan minsta lilla kampanj.

Men Humlan nämner primärvalet, eller i alla fall listkonstruktionen, som en anledning till det dåliga deltagandet. Eftersom det kostat oss täckning i lokala media. Jag håller med om detta. Som enda kandidat från mitt län, på plats 20 långt efter massa sörlänningar, kan jag lugnt säga att lokalpressen inte var särdeles imponerad av vår lokala förankring.

Rick nämnde i en bloggpost strax före valet om hur vi borde se till att listorna är klara i god tid nästa gång, så jag började fundera på hur jag tycker det borde ha fungerat.

I primärvalet som hölls så fick alla medlemmar i hela riket rösta på samtliga kandidater som sedan rangordnades efter detta. De "populäraste" kandidaterna skulle sedan vara med på alla valsedlar.

Inte särskillt förvånande så innebär ju detta att de som är populärast i storstäderna per automatik får fler röster än de som är populärast i områden med mindre befolkningstäthet. Vilket resulterar i en ordentlig överrepresentation av stockholmare på listor vi skall försöka "sälja in" här i norr.

Det naturliga vore väl att primärvalet resulterat i 7 stycken listor med de 10 populäraste i varje område. Sedan kunde man tagit de första två första namnen från varje lokal lista och stoppat in på slutet av varje lista. Då kan de populäraste kandidaterna från hela landet kryssas oavsett var man befinner sig, men vi har listor som består av 22 namn, med 10 stycken någorlunda lokala kandidater på toppen.

Man kan fortfarande ha samma typ av primärval där alla får rösta på alla, det enda som behövs är en vettigare sortering/uppdelning efteråt. Jag hoppas innerligen att man kommer att tänka på detta i nästa primärval.

Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer
Postat av: Mikael Nilsson

Posta gärna i utvärderingstråden http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?t=22899

2010-09-20 @ 13:39:30
URL: http://minimaliteter.blogspot.com
Postat av: Jan-Olof Flink

Ok, det har jag gjort nu. Det var dock rätt länge sedan någon postade i den tråden, så jag hoppas någon tittar i den när det är dags för nästa runda.



Mvh



/J-O

2010-09-20 @ 13:57:04
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Jan-Olof Flink

Och utifall det inte är uppenbart av ovanstående resonemang så skulle alltså den metod jag förespråka ovan leda till att det för varje lista finns ett par lokala kandidater på valbar plats som då antagligen blir rätt peppade på att kampanja i sitt område.



Mvh



/J-O

2010-09-20 @ 14:43:52
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Snaggen

Mmmm... resultatet var förvånande lågt, men det finns förmodligen ett stort antal faktorer att analysera när sorgen lagt sig.

Har på distans varit imponerad av ditt entusiastiska valarbete, som jag inte på något sätt tror är bortkastat. Även om folk inte röstat på PP denna gång, så arbetas partiet in och lägger således grunden för framtida framgångar. Fast jag förstår att det måste kännas mångt tyngre för er som lagt ner ett sådant enormt arbete...

2010-09-20 @ 14:56:43
Postat av: ANNM

Primärval känns överhuvudtaget som en rätt dålig idé. Riksdagslistorna ska väl rimligtvis inte vara en popularitetstävling inom partiet, utan ett marknadsföringsverktyg för att få så många som möjligt att rösta på er? Vore det inte mycket bättre att ha en valberedning som satte ihop listorna och tog hänsyn till bland annat sådana saker som du skrev om i inlägget?

2010-09-20 @ 18:58:31
Postat av: bloglovinbyten-ja

Ett ord: Katastrofval!

2010-09-20 @ 22:20:14
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: Jan-Olof Flink

@ANNM,

Ja en valberedning skulle antagligen vara ett bra alternativ. Särskillt om man vill minska risken att någon får en plats trots väldigt lågt stöd om personen befinner sig i ett område där väldigt få kandiderar.



Men om man skall använda sig av ett regelrätt primärval så anser jag att man bör göra några förändringar åt hållet jag nämner.



Ett mellanting vore kanske bäst, en valberedning som granskar alla som vill ställa upp, innan man genomför ett primärval?

2010-09-20 @ 23:24:31
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Jan-Olof Flink

@bloglovinbyten-ja

Ja det är väl en summering så god som någon.

2010-09-20 @ 23:25:40
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Tommten

För att försöka mig på att muntra upp dig en smula, så har vi faktiskt fått fler röster det här valet än år 2006, men det var fler som röstade totalt sett det här valet så det blev inte högre procentuellt sett i befolkningen ändå. http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/R/rike/index.html Titta långt ner. I skrivande stund har 972 fler röster för PP räknats jämfört med 2006.

2010-09-21 @ 20:40:42
Postat av: Tommten

Jag hade fel. Resultatet för 2006 ändras också hela tiden, så det är inget att gå på.

2010-09-21 @ 20:52:49
Postat av: Jan-Olof Flink

Tja de räknar ju inte med att det skall vara färdigräknat förrän på torsdag. Fast jag skulle tro att i alla fall västernorrland blir klart imorgon.



Igår hade de räknat 15 av 171 valdistrikt i västernorrland, nu är man uppe i 129.

2010-09-21 @ 21:19:42
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0