Eftervalsanalys

Det är flera som börjat analysera valresultatet nu, trots att det inte är 100% färdigt.

Jag ser det som en bra aktivitet, dels för att försöka ta reda på vad som gick fel, om nu något gick fel, dels för att bearbeta resultatet och komma vidare.

Flera saker har pekats ut som skäl till att vi inte lyckades så bra som vi hade hoppats, och inte ens så bra som vi hade trott. Allt ifrån Primärvalet, mediakonspirationer, pudlar, dåligt valmaterial, brist på aktivister o.s.v.

Visst har nog ovanstående till viss del spelat in, men efter att nu ha funderat någon dag är jag övertygad om att det är så mycket enklare än så.

De etablerade partierna och politikerna vet hur folk reagerar och uppför sig, de gjorde rätt i sin bedömning att även om våra frågor är viktiga och engagerar så engagerar de inte lika mycket som plånboken.

Det är antagligen bara strax under 1% av Svenskarna som prioriterar annorlunda just nu. Vi Pirater ligger i den gruppen så det är klart att vi blir förvånade när folk i allmänhet prioriterar annorlunda jämfört med oss själva, men det är inget konstigt med den saken.

När jag på valdagen stod och delade ut valsedlar utanför min lokal så var det vid två tillfällen som personer sa till mig att "Jag skulle gärna röstat på er, men den här gången är det andra saker som är viktigare"

Mediatäckningen spelar naturligtvis in, för att hålla våra frågor i folks medvetande och kanske för att få folk att aktivera sig. Men trots att det var mycket färre aktivister det här valet än under EU-valet så gjorde vi en awesome valrörelse.

Här i Sundsvall har vi synts, och kampanjen har varit bra, men det hjälpte ändå inte.
Vi har affischerat hela hösten, det har varit skyltar vid infarter där stora folkmängder passerar.
Vi har haft massor av insändare hela sommaren och hösten.
Vi har haft 10 annonser i Sundsvalls Nyheter som går ut till 71000 hushåll.
Vi har haft 5 annonser i Sundsvalls Tidning som går ut till runt 34000 prenumeranter (Beräknar runt 80k läsare)
Vi hade en annons i en specialupplaga av Dagbladet som delades ut på alla stolar i ishallen när Timrå körde över Frölunda hemma i premiären två dagar före valet.
Vi har haft sammanlagt 15 bokbord på gymnasier och på mittuniversitetet.
Vi har fått komma på debatter och på temadagar om politik.

Jag har kampanjat sedan april, och de sista två månaderna har det varit på heltid, så nog fan har vi synts. Felet har snarare varit att det ännu inte har slagit igenom för folk hur illa det egentligen börjar bli. Än så länge känns våra frågor inte trängande jämfört med skatter och avgifter.

Eventuellt hade vi kunnat plocka några extra populistiska poäng om vi kört hårdare på att t.ex. såga Försäkringskassan för sin inhumana behandling av de personer de är tänkta att finnas till för att hjälpa. Det finns en hel del Piratpolitik att bedriva omkring den saken, men jag tror inte heller att detta hade hjälpt i någon större utsträckning just nu, då detta trots allt är en typisk sak för oppositionen att göra, så vi skulle inte få äga den frågan.

Men våra frågor kommer att växa, folk kommer att börja uppleva obehag vartefter deras personliga sfär krymper, för det finns ingen anledning just nu att tro att nuvarande partierna tänker byta från den inslagna vägen.

Att Sverigedemokraterna kom in i Riksdagen är inget som någon borde vara förvånad över. Förra valet var det en hårsmån från att de kom in och de har legat stabilt i opinionsmätningarna hela hösten.

På sikt skall vi göra samma sak. Jag hoppades att vi skulle komma in i år, men jag trodde på ett resultat på runt 2.7%. Nu blev det mycket sämre. Jag var övertygad om att även om vi inte skulle nå delmålet partistöd så skulle vi utan tvekan nå delmålet "fria valsedlar", tyvärr blev det inte så.

Talesättet är "Det går fort i IT-branchen", men bara för att vi jobbar med IT-politik så går det inte fort i politiken, man bör nog vara beredd på att det kan ta ett par val innan vi sitter i riksdagen.

Det är bara att samla nya krafter och ge sig på det hela igen. Till EU-valet får vi gratis valsedlar, det gäller att vi använder EU-valet som språngbräda för att synas så mycket som möjligt inför Riksdagsvalet som kommer strax därefter.

Försök samla ihop alla positiva saker istället. För min del kan jag välja att antingen konstatera att ett halvårs kampanjande och rätt mycket pengar resulterade i väldigt lite, eller så kan jag titta på statistiken som säger att sorterar man valresultatet i riket på hur många röster gruppen "övriga" fått, så ligger Västernorrland på en 5:e plats just nu. När vi så småningom sorterat färdigt och kan särskilja PP från FI så kanske jag får glädja mig åt att kampanjen i alla fall gjorde lokal nytta.

Det finns massor av trevliga tankar av typen

Vi är nu största partiet utanför riksdagen.
Nästa gång är det vi som är utmanarpartiet, SD sitter ju redan i riksdagen.
Jag fick fler personkryss i västernorrlnad än vad Aktiv Demokrati (och 11 andra partier) fick röster i riket.

Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer
Postat av: Mikael Nilsson

Tänk, det var PRECIS vad jag tänkte skriva. Visst har vi gjort misstag och visst har media och politikerna ignorerat oss, men i grund och botten är problemet att även om vi har 10% som sympatiserar med våra åsikter är vi långt ifrån att övertyga dem om att faktiskt rösta på oss. Jag tror inte att något vi hade kunnat göra skulle ha fått oss över 1% ens en gång.



Vi måste ägna oss åt folkbildning i några mandatperioder för att ha en chans.

2010-09-22 @ 09:39:38
URL: http://minimaliteter.blogspot.com
Postat av: Jan-Olof Flink

@MiNi,

Ja, folkbildning är nog ett bra ord.

Så småningom blir det vår tur :-)



Mvh



/J-O

2010-09-22 @ 10:12:39
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Filip Montgomery

Håller ungefär med till 100% om vad du skriver. :)



Och vi ska INTE byta namn.

2010-09-22 @ 13:20:36
Postat av: E-mannen

Som du skriver så verkar ni ha haft en bra kampanj i Sundsvall.

http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/R/kommun/22/81/index.html



0,71% pirater är ca 9% över rikssnittet på 0,65%. Dock räcker det inte på långa vägar. Sadness och elände.

Malmö har 0,65% vilket är pang på rikssnittet och här har det inte varit speciellt mycket kampanj alls vad jag märkt.

2010-09-23 @ 17:17:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0