Läsning till kaffet

Till morgonkaffet idag hade jag både söndagens och måndagens exemplar av sundsvalls tidning att läsa och helt otroligt fanns det ljusglimtar i båda. I söndagsnumret fanns en mycket starkt skriven ledare till försvar för yttrandefriheten som jag bara känner att jag vill citera delar ur.

Tyvärr är den variant av ledaren som publicerats i webupplagan nedbantad och saknar delar, vilket jag upplever som lite bakvända världen då jag förstår utrymmesbrist i en pappersupplaga men inte i en webupplaga. Så citatet är en avskrift av tidningen då jag gillade den formuleringen. Men avslutningen på webupplagan är också klockren.

Citat (Från papperstidningen):
    Jag menar därför att det nu är viktigare än någonsin att försvara yttrandefriheten.
    Att principiellt vara för yttrandefriheten som en fin paragraf i vår grundlag är enkelt, men vad är det värt om man inte står upp för den rätten när den verkligen ifrågasätts? Vad är det värt om man inte försvarar dem som utnyttjar denna rätt - även om de uttrycker åsikter som vi inte delar.
    Att villkora yttrandefriheten med att den bara gäller förutsatt att man utrycker "rätt" åsikter gör hela principen meningslös.
En eloge till Marcus Bohlin för denna ledare, vem vet vi kanske lyckas göra Pirat av honom också.

Dagens tidning hade en krönika där Ida Thulin uppmärksammar den usla kvaliteten på TT:s valkompass, som bloggosfären varit i uppror om under helgen.
Hon sågar den rakt av och påpekar att trots att det ger ett seriöst och pålitligt intryck kan man man möjligen kan se det som underhållning. Inga nyheter som sådant, men bra att det kommer ut i prasselmedia också. Framförallt håller jag med om hennes slutkläm:
    Det finns gott om ”infotainment” på internet och i medierna. Med några knapptryckningar eller kryss kan du snabbt ta reda på vilken Sex and the city-typ du är, eller vilken av sommarens modefärger just du passar i.

    Få vuxna förväntar sig väl att test av den typen ska ge en objektiv sanning om huruvida man bör ha turkos eller cerise. Av valtesterna förväntar vi oss uppenbarligen mer, vilket ger utslag i resultatet på valdagen. Det borde oroa såväl partierna som seriösa medier.
Så är det, och jag glädjer mig att media börjar bli lite mer uppmärksamma på vad politikerna försöker göra, tyvärr är det fortfarande för lite och för sällan som det verkar ske någon seriös granskning.

Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer
Postat av: ba

Mikael Nilsson gjorde en egen kompass i helgen som enligt de flesta ger bättre resultat.



http://lekstuga.piratpartiet.se/valkompass

http://minimaliteter.blogspot.com/2010/05/nar-ska-svd-fixa-sin-valkompass.html

2010-05-24 @ 11:31:54
URL: http://sanitarium.se/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0