Staten skall låta bli

SvD har publicerat en lovande artikel från Elsa Dunkels, forskare vid Umeå Universitet, som verkade vara negativ till den demonisering av nätet som hela tiden pågår, t.ex.i SvD. Det fanns mycket bra att läsa, t.ex:
    För de frågorna kräver att man också väger in annat än teknisk säkerhet. Om vi till exempel vill skydda våra barn från alla faror i livet vore det smartaste att hålla dem hemma hela tiden, helst i knät, så att ingen farligt kan hända dem.

    De sociala konsekvenserna skulle emellertid bli för stora och de flesta av oss låter ändå barnen vara ute i trafiken och gå till skolan trots att båda dessa miljöer är bevisat farliga.

Gammelmedia och etablerade politiker brukar alltid låtsas som att internet inte är på riktigt, men i just de fall där man skulle kunna tänka sig att de faktiskt har rätt, där gör de tvärtom.

Internet måste begränsas på grund av alla hemska brott och alla jätteruskiga hot som finns därute i cyberrymden.

email-måste läsas och lagras utifall någon terrorist gör något, ändå går det inte att skicka vare sig bomber eller mjältbrandssporer via email, dock med "riktiga" posten där man hittils inte sett det nödvändigt att ta bort posthemligheten ur grundlagen.

När en bedragare lurar någon i "vanliga"samhället blir det oftast inte ens en notis i tidningen och folk i omgivningen tycker "Är man dum får man lida", men om en bedragare använder sig av internet för att hitta ett offer, då blir det krigsrubriker.

Sist jag kollade tror jag det var cirka noll personer som blivit våldtagna via internet, utan det verkar vara mycket mer vanligt förekommande ute i köttvärlden.

Barnporr, som medialobbyn och censurälskande politiker använder som svepskäl och slagträ mot internet, den tillverkas förvånande nog i köttvärlden, i skumma källare och hotellrum.

Grooming som nu är det senaste buzzwordet i raden av alla hemskheter som tydligen sker på nätet syftar väl såvitt jag begriper till att försöka lura barn att träffa förövarna i "riktiga" världen?

Bilar kan köra på barn på vägen till skolan kanske till och med på skolparkeringen, ändå är det många som låter sina barn gå själva till skolan.

När det gäller grooming på nätet borde väl den normala uppmaningen att "inte följa med okända" skydda mot det lika väl som mot skumma människr ute på gatorna.

Förra året var det ett par män uppe vid skolan min dotter går på, som försökte locka flickor i 1:an att gå in i deras bil med löfte att de skulle få se kattungar. Nu var flickorna inte dumma nog att följa med, men det är ingen som har kommit med något förslag att förbjuda bilar trots att dessa män använde bil.

Artikeln var bra i stort, tyvärr avslutades den med ett stycke som jag tyckte lite illa om:
    Så min kritik handlar snarare om regeringens tystnad. Att de som har den politiska makten har överlämnat hela frågan om ungas personliga säkerhet på nätet till de kriminella krafter som utnyttjar unga och till de kommersiella krafter som tjänar pengar på vår oro för barnen.
Mest för att det är svårtolkat... Jag vill definitivt inte att regeringen skall uppmanas att "göra nåt", de har gjort mer än nog. Tyvärr är det så att det mesta elände som vi har idag orsakas av politiker som (kanske i välmening) försöker göra något åt saker de inte förstår. Det är på det viset medialobbyn lyckats få till IPRED. Det är så Cecilia Malmström tänker sig få till censur av internet på EU-nivå.

Tillägget där om de kommersiella krafterna som tjänar pengar på vår oro för barnen gör att jag tror att Elsa i grund har samma syn som jag, och att det enda hon vill att politikerna skall göra är att satsa på forskning kring det hela.
Tyvärr är risken att man kan läsa detta som att hon förespråkar ett öppet mandat för politikerna att "göra nåt", vad som helst. Våra nuvarande politiker är ju också betrodda att göra precis vad som helst, dock knappast vad vi vill att de skall göra. Agera överförmyndare gör de tyvärr ändå utan att behöva uppmanas till det.

Forskning kring det hela må vara en bra idé, men då det gäller lösning på "problematiken" så tror jag Ung Pirats är bättre. Hjälp barnen hantera internet istället för att försöka göra om det till någon slags madrasserad cell utan vassa kanter.
Ja, barn slår sig ibland när de lär sig cykla, men de flesta föräldrar låter dem lära sig i alla fall och hjälper till genom att hålla i cykeln, inte genom att lagstifta om madrasserade vägar och cykelbanor.

Själv blev jag Piratpartist just för mina barns skull.
Jag vill inte att de skall få växa upp i den övervakade totalitära stat som håller på att byggas medan demokratiska rättigheter monteras ned.

Unga i Kina idag ser inget konstigt i att ständigt vara övervakade, att tidningar är censurerade och att internet är begränsat så att man inte får några träffar om man skulle söka på studentmassakern på himmerlska fridens torg, om de nu mot förmodan hört talas om den saken.

Jag vill inte att mina barn skall växa upp och tycka det är normalt när så sker i Sverige heller. Om det är något som barnen behöver skydd mot så är det politikerna snarare än internet.

Jag är betydligt mer bekymrad för TV-reklam riktad mot barn än för eventuella hot via internet, jag är övertygad om att mina barn inte kommer att göra illa sig på internet, inte heller bli överkörda, mördade, kidnappade eller våldtagna där.

Det finns många hot mot våra barn, och de största hoten använder just "de stackars barnen" som argument för att införa alla nya integritetskränkande lagar som hotar barnen.

Det är inte internet som vill att polisen skall få kroppsbesiktiga barn utan föräldrarnas vetskap eller medgivande.
Det är inte internet som vill sänka straffmyndighetsåldern.
Internet vill inte att barn skall klä av sig inför främlingar och kissa i en burk när skolan gör drogtester utan föräldrarnas godkännande.
Det är inte internet vi behöver skydd mot.

Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer
Postat av: Viktualiebrodern

Jag håller helt med. Det är inte Internet som behöver ta efter det övriga samhället i att bli mera reglerat, utan det övriga samhället som behöver ta efter Internet i motståndskraft mot yttre störningar.



När vi pirater säger att vi gillar Internet, lägger jag in i det att det är för att Internet är en tryggare plats att vara på, med sin redundanta uppbyggnad och robusthet, också mot censurförsök.



På Internet går inte alla tåg förbi Hallsberg. Eller inte alls.

2010-06-15 @ 22:47:48
URL: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0