Rubriksättning och effekt

Det var nära att jag satte kaffet i vrångstrupen när jag imorse i RSS-flödet såg ett inlägg med titeln Varför FRA-lagen är bra för Sverige. En millisekund senare beslutade sig min hjärna för att det troligen var ironi, och att jag, när jag klickade på länken, skulle få läsa en svidande sarkasm över den påstådda samhällsnyttan med FRA och övervakning av folket.

Men nej, mina förutfattade meningar slogs i spillror. Inlägget var i och för sig briljant, men inte en droppa sarkasm gick det att vrida ur. Det var verkligen ett inlägg om nyttan av FRA-lagen, och vad värre var jag höll med om i stort sett allt.

FRA-lagen är åt helvete, men den har haft en positiv effekt i det att många tidigare helt oengagerade plötsligt blivit politiskt aktiva. Dessutom har det skapat lite samarbete över blockgränserna, både i denna och i andra frågor.

Själv har jag inte på många år varit ett jävla dugg intresserad av att engagera mig politiskt igen, nu finns jag med på Piratpartiets valsedlar som kandidat till riksdagen. För att jag liksom många andra äntligen förstod att vill man att samhället skall vara på ett visst sätt eller utvecklas i en viss riktning så får man helt enkelt lyfta på röven och putta på lite åt det hållet.

Jag är fortfarande sur för att jag blev tvungen att lämna min "comfort zone", men att jag och tusentals andra nu faktiskt gjort det är nog det bästa som hänt demokratin på länge.

FRA-lagen är åt helvete!
IPRED är åt helvete!
Datalagringsdirektivet är åt helvete!
Beatrice Ask kan fara åt helvete!
Titt-lagstiftning och lagar om tecknad porr är åt helvete!
Tankebrottslagstiftning är värre än åt helvete!
Att skicka uppgifter om vår banktransaktioner till USA är åt helvete!
Filtrering av Internet är åt helvete!
Privatkopieringsavgift är åt helvete!
ACTA och iden att den som köpt en förfalskad vara skall straffas för att han blivit lurad är åt helvete!

Men tack vare FRA-lagen har folk nu börjat vakna, och tillsammans kommer vi att vända på skutan, bort från strömvirveln som hotar att svälja oss.

Mvh

/J-O

Tags: , ,


Update: Lars-Erick bloggar också om detta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0