Optimism och Pessimism

De sade: Le ty det kunde vara värre!
Så jag log,
och nog fan blev det värre.

Jag har alltid varit en pessimist, jag ser inte detta som någonting negativt. Att vara pessimist gör att du sällan blir negativt överraskad, istället så är det oftast bra saker som hoppar upp som gubben ur lådan och gör din dag bättre.

Att hela tiden undermedvetet räkna ut vad som kan gå fel och fundera vad som är "worst case scenario" var nog det som fick mig att börja jobba med IT-säkerhet, där ett visst mått av paranoia är en tillgång snarare än en belastning. Tio år av att sitta och fundera ut hur ett system skulle kunna attackeras, och hur man avvärjer det hotet, och vad den åtgärden i så fall öppnar för nya luckor eller hur den kan kringås och....,har nog satt rätt djupa spår när det gäller att göra mig till en djupt rotad skeptiker.

Att vara pessimist gör att man tenderar att förbereda sig bättre vilket jag inte tycker någon kan se som en dålig sak. Visst, många tycker jag målar fan på väggen och andra tycker att vi negativa skithögar suger ur all energi ur vår omgivning. Särskillt om jag som pessimist så mycket som tänker "Vad var det jag sade"

Så är det säkert för vissa av den optimistiska skolan, att de mår närmast dåligt när en pessimist (enligt honom själv) sakligt påpekar allt som kan/kommer att gå fel. Pessimisten gör inte alls detta för att få optimisten att ge upp, pessimisten ger inte upp för att livet ställer sig på tvären, det är trots allt det förväntade resultatet. Istället så gäller det att fortsätta framåt och göra det som för tillfället är möjligt.

Det är en fråga om ändligt och oändligt spel. En pessimist ser inte bara den pågående matchen, han har koll på hela seriespelet, Bara för att man ligger under med 7 - 0 betyder det inte att man går av planen och lämnar walk over. Man vet att målskillnaden kan räknas och fortsätter med sin nålsticksstrategi för att kanske få matchen att sluta 7 - 1 istället.

Saken är nog helt enklet att det verkligen "slår gnistor" när optimister och pessimister skall göra något tillsammans. Ibland leder detta till inspiration och att stora saker händer, ibland leder denna kortslutning till att alla laddas ur.

Men om vi kan kanalisera all den positiva kraften från våra optimister till handling, och låter oss pessimister fixa plan B, plan C, o.s.v. så kan man komma rätt långt.

Mvh

/J-O

Tags: ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0