Mycket vill ha mer

Jag läser just den dåliga nyheten att det kommer bli ännu mer jävla reklam i TV-rutan. Har man riktig otur kan det bli tolv avbrott i ett en-timmes program.

Den första augusti träder en ny svensk radio- och tv-lag i kraft. Lagen innebär bland annat att det blir lättare för produktionsbolag och tv-kanaler att använda sig av produktplacering i filmer, tv-serier, sport- och underhållningsprogram. Den ger också tv-kanalerna själva rätten att bestämma hur reklamen ska ligga under sändningarna.

Tyvärr lite sent att göra något åt detta just nu då eländet träder i kraft i övermorgon. Men det som riktigt stör mig med det här är gnället från dem kommersiella radion som fick slopade krav för lokalt innehåll och förmånligare sponsringsregler.

- Vi blev helt tagna på sängen. En regering som sagt sig vilja förbättra villkoren för kommersiell radio och till och med tillsatt en utredning som föreslår att koncessionsavgiften slopas gör ingenting åt det här. Det är ett dråpslag, säger Jakob Gravestam, styrelseordförande för den privata radions branschorganisation RAB.

Ja koncessionsavgiften blev alltså kvar, stackars er, man kan ju aldrig vara nöjd med det man får.
För en radiostation som sänder lokalt och enbart använder egen utrustning är det väl en sak, men för TV-stationer som använder sig av marknätet skulle jag verkligen gärna se ny lagstiftning.

Jag tycker t.ex inte att jag skall betala två gånger för samma program. D.v.s. köper jag en kodad kanal från boxer så skall jag slippa se reklam överhuvudtaget. D.v.s Antingen reklam och gratis eller kodad betalkanal utan reklam.

Mvh

/J-O


Kommentarer
Postat av: Sven Tycker

Allt är en eftergift till EU (i sedvanlig ordning) och de kommersiella krafterna. Jag uppskattar SVT allt mer.

2010-07-30 @ 18:37:04
URL: http://www.swl.nu/tycker

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0