Lite lokal aktivism

Sisådärja, hemkommen efter att ha gått en affischeringsrunda på stan.

Den här gången hade inte Ung Vänster slitit ner våra afficher och satt upp sina egna. Dock var det i alla fall behov av omaffischering, regnstormen igår hade transformerat de flesta tavlorna till moderna konstverk av geggig pappersmassa.

Då våra affischer är på glansigt papper hade de generellt klarat sig rätt bra, men det hjälper inte när det hänger ner en massa klet över dem.

Den av mina personvals-annonser som går i Sundsvalls tidning på söndagar fick igår en rätt bra placering på sidan 7, istället för som förra söndagen på baksidan av bilagan. Dessutom fick den som extra positiv bieffekt att en reporter från Dagbladet läste den, surfade reda på min blogg och sedan ringde mig för en snabb telefonintervju igår kväll.

Intervjun resulterade i en kvartsidas artikel i Dagbladet, väldigt positivt, vi brukar inte ens få in våra insändare där.

Självfallet var jag tämligen orolig över att en journalist skriver om mig och mina åsikter utan att jag i förhand får läsa artikeln, inte heller var det riktigt så där jag sade, men andemeningen blev rätt och det blev inte i närheten så tokigt som det skulle kunnat bli.

Även om säkert en hel del Piratpartister inte alls håller med mig så framgår det tydligt att det är mina personliga uttalanden, så att Anna och Rick slipper gå ut och dementera något.

Så tidningstäckningen här i Sundsvall på sistone har varit:
Torsdag 22:a, insändare i Sundsvalls Tidning
Fredag 23:e, PP-Annons i Sundsvalls Nyheter
Söndag 25:e, Personvals-Annons i Sundsvalls Tidning och PP-banners på ST.nu
Måndag 26:e, Artikel i Dagbladet

Så med regelbunden affischering har vi i alla fall viss synlighet här.

Mvh

/J-O

Tags: ,


Kommentarer
Postat av: Scaber nestor

Nix-registret är ett privat företag som säljföretag tvingas betala enorma summor till för att få dessa listor, vilket många små ideella organisationer med 90-konto inte har råd med.



Om vi ska ha ett register av Nix-typ, så ska det vara gratis för både säljare och konsumenter att ansluta sig.

2010-07-26 @ 16:36:43
Postat av: Jan-Olof Flink

Ja, låter som en bra idé.



Jag ser två möjligheter, antingen har man kvar NIX där det finns en lista som man blir TVUNGEN att jämföra mot, och då skall tillgången naturligtvis vara fri.



Eller så har man ett opt-in förfarande. D.v.s grunden är att det är förbjudet att ringa dem som inte medvetet valt att få reklam. Ett JOX register om du så vill.

Tillgången till ett sådent register skulle då kosta pengar, men enbart för att täcka administrationen, och det borde inte vara en blodig kostnad.



Oavsett om man kör OPT-in eller OPT-out så kan man låta operatörerna samla in informationen till registret.



Mvh



/J-O

2010-07-26 @ 16:55:54
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0