Kultur som Kultur

I SvD kan man nu läsa ett inslag med titlen Dataspelskultur är också kultur.

I sak håller jag med den moderate skribenten, dataspel är också kultur och det finns massor av relaterad kultur som rör sig i zonen kring spelande, t.ex. remixer av gammal spelmusik eller annat intressant som rör sig i gränslandet.


Framförallt gillar jag delen med att vara konsekvent. Moms är stöld, men kultur är kultur och det finns ingen anledning att stjäla mer bara för att det är en form av kultur som inte folket hos skattmasen förstår sig på.

Så hellre sänkt moms på datorspel än skatteförmåner för fotbolsspelare.

Men om det gäller att försöka locka en jagad ungdomsgeneration tillbaka till de moderater som blåste dem i förra valet så tror jag att löfte om att skrota IPRED skulle smälla högre.

Mvh

/J-O

Tags: , , ,


Kommentarer
Postat av: Hanif Bali

Håller med varje punkt och kommatecken.

2010-07-14 @ 01:13:16
URL: http://frihetsbloggen.se
Postat av: Birger

Du har förstått vad det EGENTLIGEN handlar om, de försöker bara locka röster från väljare med något jävla snack om kultur hit och dit.



HÄR är vad det egentligen handlar om;

http://www.svenskbladet.se/politik/index.php?alias=unga_skall_kopas_med_30_silverpenningar.html

2010-07-14 @ 01:37:21
URL: http://www.svenskbladet.se
Postat av: E-mannen

Håller med om LAN borde kunna momsbestämmas på samma sätt filmfestivaler eller musikfestivaler.

Dock håller jag inte med om att moms är stöld.

2010-07-14 @ 13:15:43
Postat av: Jan-Olof Flink

@E-mannen,

det står naturligtvis var och en fritt att tycka vad man vill om.



Mervärdes-skatt? Vilket mervärde tillför den?



Framförallt när det som vid vansinninga elräkningar blir moms på energiskatten? Att betala mervärdet av något jag vill ha (El) är något helt annat än att betala det så kallade mervärdet av något som jag egentligen inte alls har bett någon leverera till mig. (Energiskatt).



Moms, var en engångsgrej, en punktskatt, som infördes för att klara en akut kris, men som så mycket annat blev den permanent.



Jag anser den vara fel, och en form av stöld. Dock förstår jag mycket väl att statsfinanserna idag inte skulle kalra sig utan den.



Mvh



/J-O

2010-07-14 @ 15:43:17
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0