Bahhh, facebook eller öl?

Vilket är det största "säkerhetshotet" facebook eller öl?

Bland sina misslyckade artiklar för att demonisera nätet och sociala medier publicerar nu SvD ännu en tankevurpa. Enligt något företag som tjänar pengar på att skriva ihop policydokument så är "Sociala medier säkerhetshot" :
    Att anställda twittrar eller uppdaterar statusen på Facebook kan innebära en säkerhetsrisk för företagen. Trots det saknar många arbetsplatser riktlinjer för användandet av sociala medier.
Vilket naturligtvis är barnprat.

Jag har jobbat med säkerhet på flera IT-företag och även en gång skrivit säkerhetspolicyn för ett tämligen stort sådant.

Det finns inte ett enda företag i IT-branchen som anställer någon med mindre än att de skriver under ett antal papper om hur man hanterar konfidentiell information och så vidare. På min senaste arbetsplats var man till och med tvungen att årligen gå in i en databas och på nytt läsa igenom och försäkra om att följa bolagets riktlinjer om detta.

Det behövs ingen speciallagstiftning om sociala medier, det är inte mer OK att sprida företagsinformation på facebook eller twitter än vad det är att snacka skit och läcka saker om firman över en öl med polarna på fredagskvällen. Men jag tror nog att betydligt fler saker läcker över en öl eller två än vad det gör på sociala media med loggning och spårbarhet.

Men "Öl en säkerhetsrisk" kanske inte smäller lika bra som nyhet, särskillt inte när det närmar sig 30 grader i skuggan?

Mvh

/J-O

Tags: , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0