Försvårande
Hur kommer det sig att skiv och filmindustrin alltid gör saker svårare för sig själva? Varje gång det kommit en ny teknologi eller ny kanal att nå folk via, så har de gått i baklås och gjort motstånd tills de tvingats att till slut följa med tiden. Fast då ofta med en sämre lösning än om de hade hoppat ombord direkt.
Trots att alla berättar för dem att enda sättet att bemöta "hotet" från internet, är att konkurera med bättre tjänster, inte att försöka tvinga folk att köpa deras föråldrade och inte längre åtråvärda produkter till överpris.
Skivindustrin försöker med DRM på skivor hindra folk att rippa ner musiken och lyssna på det sätt som passar dem. Men resultatet för konsumenten blir ofta att man inte bara hindras från att lyssna på musiken på sin mp3-spelare under joggingturen, man kan inte heller lyssna på den i vilken cd-spelare som helst. dessutom har många kunder fått sina datorer kraschade och förlorat sina filer i ominstallationer, på grund av dåligt skriven DRM-kod. Oavsett om det står en finstilt upplysning gömd någonstans på fodralet om att man lyssnar på egen risk så är det inte ett OK beteende.
Filmindustrin, de inte bara skjuter sig själva i foten, utan stoppar ner hela benet i en grovkalibrig kanon innan de trycker av. Varför tvingar man de människor som köper deras produkter att genomlida usla trailers där man med nyspråk försöker förvirra ihop orden stöld och kopiering? Det säger ju sig ganska självt att sånt inte finns med på eventuella piratkopior eller de digitala versioner de är rädda för. så de enda som tvingas se eländet är de som verkligen har betalt för filmerna, de som köpt det media som företagen föredrar att sälja. Snacka om att sparka in öppna dörrar. Filmbolagen ser verkligen till att irritera sina kunder till den milda grad att de blir av med dem.
Kombinera det här beteendet från bolage med en lågkonjunktur där folk står och väljer om de skall äta eller betala hyran. Är det verkligen konstigt att deras kalkyler och beräknade förtjänst aldrig stämmer med verkligheten?
Som jag har skrivit tidigare, alla andra industrier som missbedömer budget och marknadsläget på det viset får stå med skammen för sina aktieägare, och allt som oftast byta lite folk i bolagets styrelse. Men inte film- och skiv- industrin. Varje gång de räknar fel skyller de på "pirater" och försöker stämma sina kunder på mellanskillnaden.
Frågan är vad som skulle hända om de inte hade piratkopiering att skylla på? Är deras lobby mäktig nog att driva igenom att det blir olagligt att inte köpa minst två skivor och en film i månaden, så att de kan fortsätta att tjäna pengar på förlegad distribution och media?
Mvh
/J-O
PS
Trots att alla berättar för dem att enda sättet att bemöta "hotet" från internet, är att konkurera med bättre tjänster, inte att försöka tvinga folk att köpa deras föråldrade och inte längre åtråvärda produkter till överpris.
Skivindustrin försöker med DRM på skivor hindra folk att rippa ner musiken och lyssna på det sätt som passar dem. Men resultatet för konsumenten blir ofta att man inte bara hindras från att lyssna på musiken på sin mp3-spelare under joggingturen, man kan inte heller lyssna på den i vilken cd-spelare som helst. dessutom har många kunder fått sina datorer kraschade och förlorat sina filer i ominstallationer, på grund av dåligt skriven DRM-kod. Oavsett om det står en finstilt upplysning gömd någonstans på fodralet om att man lyssnar på egen risk så är det inte ett OK beteende.
Filmindustrin, de inte bara skjuter sig själva i foten, utan stoppar ner hela benet i en grovkalibrig kanon innan de trycker av. Varför tvingar man de människor som köper deras produkter att genomlida usla trailers där man med nyspråk försöker förvirra ihop orden stöld och kopiering? Det säger ju sig ganska självt att sånt inte finns med på eventuella piratkopior eller de digitala versioner de är rädda för. så de enda som tvingas se eländet är de som verkligen har betalt för filmerna, de som köpt det media som företagen föredrar att sälja. Snacka om att sparka in öppna dörrar. Filmbolagen ser verkligen till att irritera sina kunder till den milda grad att de blir av med dem.
Kombinera det här beteendet från bolage med en lågkonjunktur där folk står och väljer om de skall äta eller betala hyran. Är det verkligen konstigt att deras kalkyler och beräknade förtjänst aldrig stämmer med verkligheten?
Som jag har skrivit tidigare, alla andra industrier som missbedömer budget och marknadsläget på det viset får stå med skammen för sina aktieägare, och allt som oftast byta lite folk i bolagets styrelse. Men inte film- och skiv- industrin. Varje gång de räknar fel skyller de på "pirater" och försöker stämma sina kunder på mellanskillnaden.
Frågan är vad som skulle hända om de inte hade piratkopiering att skylla på? Är deras lobby mäktig nog att driva igenom att det blir olagligt att inte köpa minst två skivor och en film i månaden, så att de kan fortsätta att tjäna pengar på förlegad distribution och media?
Mvh
/J-O
Tags: Piratpartiet, IFPI, DRM,
PS
-
För en bra samling relaterade länkar, läs även detta gamla men ack så goda inlägg av Scaber Nestor.
Kommentarer
Postat av: scaber nestor
Tack för inlänkningen, hade nästan glömt bort det inlägget.
Dags för en revival via second opinion kanske?
Ska bara hitta rätt artikel att publicera den mot :)
Postat av: Thomas Tvivlaren
Det finns nog inga gränser för hur mycket makt den där lobbyn har... VM i försvårande onekligen!
Trackback