Min politiska bakgrund

På allmän uppmaning från Joshen, till piratpartiets bloggare, här kommer en beskrivning av min politiska bakgrund.

Som knappast förvånar någon av dem som brukar läsa min blogg så är jag en av de piratpartister som ursprungligen kommer från höger. Så jag hör därmed till den "torra och spydiga" falangen.

Jag var med i MUF under gymnasietiden, och efter lumpen så var jag kvar som revisor åt den lokala MUF föreningen fastän jag då inte längre var aktiv. Under universitetstiden var jag kårpolitiskt aktiv i ett partipolitiskt obundet parti, UMTEP (Umeå Teknologparti), eftersom jag tycker att partipolitik inte har att göra i kåren. Jag röstade dock hela tiden på moderaterna, förutom ett år när jag stödröstade på FP.

På "min tid" var Moderaterna ett liberalt parti som var mot all form av statlig övervakning och statliga ingrepp, kanske till viss del för att de alltid var i opposition, men så var det i alla fall.

Jag är en av de som inte kännt igen "sitt parti" de senaste åren och håller på att få hjärnblödning när politiker utan minsta förståelse för vad de lagstadgar om, håller på att riva det internet jag varit involverad i att bygga upp. Inskränkningarna i rätten för husbehovskopiering och rätten att ladda ner, samt senare IPRED var det som fick bägaren att rinna över. När sedan TPB skandalerna löste av varandra så försvann alla tvivel om att det var Piratpartiet som gäller framöver.

Jag måste säga att det är förvånansvärt smärtfritt att samarbeta med folk som tidigare varit politiska motståndare. I min nuvarande roll så driver jag kampanj med folk som tidigare befunnit sig så långt på vänsterkanten att jag knappt var medveten om deras existens.

Men som vi säger: Vi tycker inte att det är en prioritet att diskutera vem som ska klippa gräsmattan när huset står i lågor.

Tills vi stoppat den pågående nermonteringen av demokratin så har vi lagt allt annat åt sidan.

Mvh

/J-O

Tags: ,


Kommentarer
Postat av: Caspian

Jag skriver också om min politiska bakgrund på min blogg:

<i><a href="http://caspianrehbinder.wordpress.com/2010/02/13/min-politiska-bakgrund-varfor-jag-ar-pirat/">Min politiska bakgrund: Varför jag är pirat</a></i>



<i><a href="http://caspianrehbinder.wordpress.com/">Caspian Rehbinder</a></i>

2010-02-13 @ 23:51:04
URL: http://caspianrehbinder.wordpress.com
Postat av: Thomas Tvivlaren

Manuell trackback:



http://www.thomastvivlaren.se/2010/02/tvivlarens-politiska-resa.html

2010-02-14 @ 00:38:51
URL: http://www.thomastvivlaren.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0