Fildela mer

I en skype-kanal kom idag frågan upp vad APB (Sony's lakejer) egentligen menar när de vill ha hårdare tag mot fildelning.

En fil kan ju förutom en samling ettor och nollor även vara:
En syrad mjölkprodukt.
Ett skärpverktyg av stål.
Ett körfält eller en rad av fordon i ett körfält.

Det troligaste borde kanske vara skärpverktyget? Tillverkarna förlorar naturligtvis mycket pengar när folk ska hålla på och låna och dela med sig av verktyg. Det kan inte finnas några tvivel om att det måste bli olagligt att t.ex låna verktyg och gräsklippare av grannen. Skall du använda ett verktyg måste du naturligtvis äga det, och alla borde ha en egen. På det sättet kan vi hjälpa industrin genom den här lågkonjunkturen.

Själv fildelar jag och mina barn väldigt ofta till frukost. Jag hade nämligen inte förstått problematiken för mejerierna och deras minskade intäkter. I sann egoistisk anda så ville jag inte öppna mer än ett paket åt gången, så istället för att öppna ett paket åt oss var och kasta bort de paket som eventuellt blir gamla, så har jag brukat köpa och öppna ett paket åt gången. Jag överväger nu att i solidarisk anda ändra detta beteende.

Dock är ju problemet att jag genom åren borde ha köpt många fler filmjölkspaket än jag nu gjort. Ett sätt att försöka kompensera mejerinäringen för detta är att köpa några extra paket, men då jag inte kommer att hinna äta upp dem så blir det ju lite bortkastat.

Nu är ju å andra sidan det viktiga i det här att industrin får mina pengar och inte att jag får någonting användbart tillbaka, men jag har en liten tanke. APB är ju emot fildelning eftersom de anser det är stöld, så kanske jag förutom att kompensera mejerinäringen även kan kompensera APB?

Jag uppmanar alla som brukar fildela till frukost att ta sitt samhällsansvar och köpa några liter fil och Posta denna till APB som ett tecken på vår uppskattning för allt hårt jobb de utför å industrins vägnar.

Mvh

/J-O

Tags: , , ,


Kommentarer
Postat av: emma

Åh, det var längesen jag fildelade till frukost, ska nog ta upp den vanan igen tror jag! ;) Ska självklart ta mitt samhällsansvar. visslar oskyldigt

2010-02-24 @ 14:46:06
URL: http://opassande.se
Postat av: Thomas Tvivlaren

Absolut underbart! Tack!

2010-02-24 @ 18:24:15
URL: http://www.thomastvivlaren.se
Postat av: Thomas Tvivlaren

Manuell trackback:



http://www.thomastvivlaren.se/2010/02/informationspolitiken-omfamnar-skolan.html

2010-02-24 @ 23:24:37
URL: http://www.thomastvivlaren.se
Postat av: Sargoth

Heh. Det skulle kunna gå att göra en mysig marxistisk tolkning av fildelning så som varandes delandet av verktyg - ens sociala status definieras ju av ens förhållande till produktionsmedlen, och att förbjuda delandet av verktyg eller att påbjuda att alla måste äga sina egna verktyg blir i ljuset av detta, ah, lite småmärkligt. Det får vissa konsekvenser, så att säga. ^^

2010-02-25 @ 00:57:48
URL: http://magnihasa.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0