Att slira eller värma upp

Vid dragstertävlingar eller andra motorsporter där man vill få ut maximal hastighet är det ganska vanligt att man före loppet slirar med bakhjulen på en lätt inoljad yta, för att värma upp däcken och få maximalt väggrepp. Detta är en bra idé så länge det görs med måtta, står man för länge riskerar man att istället slita ner och förstöra däcken så att de exploderar under eller till och med före själva tävlingen.

Jag upplever att Piratpartiets valrörelse just nu står och slirar på samma sätt. Här uppe i de norra delarna av landet där snön fortfarande ligger kvar och den meteorologiska våren ännu låter vänta på sig så är det nog ingen fara riktigt ännu, men jag läser Ricks senaste funkitionärsbrev som att han också är av åsikten att om vi inte rör oss snart riskerar vi att bli stående bakom startlinjen och se på när de andra partierna går i mål.

Han kommer otvivelaktigt att få en massa skit, gnäll om toppstyrning, mothugg och hysteriska kommentarer på detta brev. Men inse att han har rätt!!!

Klagomålen kommer antagligen mest att komma på grund av att vår partiledare har en förmåga att säga rakt ut vad han tycker utan att linda in orden i fnuttgulliga och diplomatiska paket. Kanske är det lite konstigt att säga att vi inte skall prata organisation "från och med nu" när vi är mitt under pågående årsmöte, det vore kanske lämpligare att skrivit "Från och med att årsmötet är över så är det enbart aktivism som gäller", men kontentan är att vi behöver synas ute på stan, och det redan nu.

Jag har i flera av diskussionstrådarna för årsmötet kommenterat att ett valår är fel tillfälle att hålla på och lalla med principprogram och annat. En mandatperiod är 4 år, tre av dem kan man koncentrera sig helt på att bygga om partiets politiska plattform, men inte under ett valår.

Som riksdagskandidat har jag ställt mig bakom principprogrammet, jag godkände det redan vid kandidaturen, sedan dess har jag undertecknat papper om den saken och min kandidatur har skickats in till valmyndigheten. Är det rätt läge att nu komma och införa förändringar i principprogrammet som riksdagskandidaterna kanske inte känner de kan ställa sig bakom?

Jag kommer kategoriskt att rösta nej till alla förändringar i principprogrammet, även de förändringar jag gillar. Eftersom de förändringar jag gillar kanske inte gillas av någon annan kandidat som då känner sig tvungen att hoppa av.

Man meckar med bilen mellan loppen, inte efter att starten har gått.
Så ut i solskenet och sprid ordet, Piratpartiet kommer till start och vi skall komma i mål också!

Så, nu har jag bränt en stund på att blogga om intern-organisation istället för min planerade post om "Stängt, öppet och standardiserat", men gjort är gjort och jag har asbestdräkten på, så flame on...

Mvh

/J-O

Tags: , , ,


Kommentarer
Postat av: Anders Troberg

"Man meckar med bilen mellan loppen, inte efter att starten har gått."



Perfekt liknelse, instämmer helt.

2010-04-19 @ 16:28:14
URL: http://nordicbattlegroup.org
Postat av: Fredrik Larsson



+1!



Mvh

Fredrik Larsson

2010-04-19 @ 16:28:31
Postat av: Markus "LAKE" Berglund

Håller med Anders - skarp liknelse...

2010-04-19 @ 17:06:25
URL: http://lakonism.blogspot.com/
Postat av: Jan-Olof Flink

Tack Tack!



Mvh



/J-O

2010-04-19 @ 17:38:28
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Hoffa

Skulle skrivit något längre men det finns inte mer att säga än att jag ställer mig helhjärtat bakom detta.



PP verkar just nu ha för många organisationsnördar som inte förstår sig på politik.



Att hålla på och mecka med en plattform som tog oss in i Eu parlamentet när det är valår är så dumt så jag saknar ord

2010-04-19 @ 18:57:59
Postat av: Oldtimer

Håller med till 100%. Vi behöver inte finslipa mer nu. Vi behöver komma ut och skaffa röster. Valet väntar inte på oss.

2010-04-19 @ 21:35:16
Postat av: Anders

Jag tror inte att nedvärderande kommentarer om "organisationsnördarna" är rätt taktik för att nå framgång i valet.

2010-04-19 @ 22:36:14
Postat av: Anders Troberg

"Håller med till 100%. Vi behöver inte finslipa mer nu. Vi behöver komma ut och skaffa röster. Valet väntar inte på oss."



Exakt. När spelet väl börjat så spelar man med de kort man sitter med, att gnälla över att man inte fått bättre hjälper inte.

2010-04-20 @ 07:26:50
URL: http://nordicbattlegroup.org
Postat av: Anonym

Bra rutet! Nu är det pausknappen och alle man på däck som gäller. Klart för drabbning!

2010-04-20 @ 08:02:58
Postat av: Daniel

+1

2010-04-20 @ 08:25:27
Postat av: EnAm

För att inte tala om hur oärligt det är mot eventuella väljare att byta ut sina åsikter så nära inpå valet. Man kan inte begära att väljare uppdaterar sina kunskaper om partierna precis innan valet, de som vill bestämma sig i god tid måste kunna lita på att valplattformen inte helt plötsligt ändras när det bara några månader kvar.



Och det är inga små ändringar. Det ligger motioner om att stryka målet om att avskaffa patent, om att vägra upphovsrättsligt skydd om upphovsrättsinnehavarna inte lämnar in allt arbetsmaterial som rör verket till Kungliga Biblioteket, om att stryka DRM-förbudet, om att lägga till ett annat DRM-förbud, om att göra lite allt möjligt som innebär enormt djupa förändringar i partiets åsikter.



Jag uppmanar också alla medlemmar att gå in på årsmötesforumet, klicka sig till "Votering: Sakfrågor" och "Votering: (B) Motioner rörande principprogrammet och extern politik" och rösta avslag på varje motion i den sektionen.

2010-04-24 @ 23:40:56
Postat av: Beelzebjörn

I egenskap av organisationsnörd (fan Hoffa, du är ju överallt - hur var du INNAN vi sög energin ur dig? Scary...) vill jag påpeka att ändringar av principprogrammet har det aldrig varit fråga om för min del.



Det vore inte helt lyckat, för att uttrycka det milt, så i det fallet, om tvivel förelåg:



+1



Nuff said.

2010-04-26 @ 18:31:03
URL: http://outad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0