Upphovsrätten i all ära...

Men har vi verkligen rätt fokus här?

Alla pratar om upphovsrätten ur artistens perspektiv kontra skivbolagen o.s.v. Det pågår diskussioner där vi tittar på skillnader mellan ideel rätt (Som vi är för) och kommerciell rätt (som vi vill begränsa).

Både internt och i media förs diskussioner kring hur artister (och i viss mån skivbolagen) skall kunna få betalt, andra sätt att distribuera och detaljer i skyddstider. För oavsett hur vissa försöker svartmåla oss är det ju ingen som anser att folk inte skall kunna tjäna pengar på sitt jobb.

Men jag känner att vi förlorat ett väldigt viktigt perspektiv.
Upphovsrätt i all ära, men vad hände med MIN ÄGANDERÄTT ???

Om jag köper en skiva, så har jag enligt mig rätt att lyssna på den, när och hur jag vill. Om jag vill ut och jogga så passar det mig bättre att rippa ner den till MP3 format och lyssna på min MP3 spelare.

Jag vill kunna stoppa CD-skivan i min dator och lyssna på den där när jag sitter på tåget, utan att någon DRM programvara blåskärmar den eller stoppar mig från att spela skivan.

Jag vill kunna bränna en kopia och lyssna på i bilen, för jag vill inte att min fina originalskiva går sönder i första bästa gupp jag åker i.

Jag vill INTE vara tvungen att köpa en "licens" för varje media jag vill kunna lyssna på en låt. Jag HAR köpt låten och det är inte skivbolagen som skall välja i vilken utrustning jag väljer att lyssna på den.

Diskussionen handlar mest hela tiden om artistens rätt och bolagens rätt att få betalt, nästan aldrig får vi över bollen på deras planhalva och diskuterar konsumentens rätt att använda det han betalt för.

Mvh

/J-O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0