Tillgängligöra kunskap

I min frågetråd för primärvalet fick jag idag frågan på faktisk piratpolitik man kan driva gällande fri kunskap och kultur. Jag tänkte klistra in fråga/svar härnedanför.

Gammelpiraten (2009-Dec-07)
Instämmer. Men att synas innebär att ge konkreta förslag också.
Varsågod.
Vi i Piratpartiet står för fri kunskap och delad kultur.
Kan du se något mer område/ö, som enligt din åsikt borde vara fritt från avgifter om du stod utkik i förmastens utsiktskorg, som piratskeppet borde lägga beslag på? Ett konkret förslag.
Gratis museer är en självklarhet tycker jag men det måste finnas flera områden.


Ok, utan hänsyn tagen till kostnader :-)

Fritt inträde på museer ja, det är klart det skall återinföras.

Biblioteken är något jag känner särskillt för, de har ju fortfarande gratis inträde, men många kommuner skär ner ordentligt här, och särskillt på såna saker som bokbussar som ger tillgång även till landsorten Så biblioteken bör få större budget för att kunna förnya sitt utbud och fortsätta ge viktig samhällsservice.

Sedan borde man även ge större resurser till studieförbunden. All typ av lärande bör uppmuntras, så även frivillig folkbildning. Jag tycker inte att man nödvändigtvis måste vara arbetslös för att kunna få lära sig något nytt. Så, mer pengar till studiecirklar och dylikt.

Helst skulle jag också se att den markbundna "Kunskapskanalen" började sända program från UR, vetenskapens värld och liknande 24 timmar om dygnet. Istället för som nu, barnprogram hela dagen och sedan kunskapsrelaterat ett par timmar på kvällen.

När det sedan gäller skolpolitiken, så skulle jag vilja se till att företags-sponsrade böcker inte tillåts. Vi måste som samhälle ha råd att hålla elever med uppdaterade korrekta skolböcker utan att ha dem sponsrade via reklamkontrakt. Det finns ju från diverse håll förslag om hur man kan bedriva PP politik för skola, med opensource och linux, och samverkansprojekt för matte och alltmöjligt. Men jag vill trycka lite extra på det där med böckerna, för hur roligt det än må vara med kartböcker som visar sovjetunionen, så hör de mer hemma på historielektionerna än i geografin.

Mvh

/J-O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0