mjukvarupatent

Sådärja, barnen lugnare, en större mängd tacos i magen och snart julkalender på TV, allt verkar mycket ljusare.
Enda problemet är att jag måste ut och slotta bort 30 cm snö från garageinfarten. Fick just veta att kompisar från göteborg kommer hit ikväll och behöver sovplats på väg upp till skellefteå.

Skall de få in bilen så är det några kubikmeter lappmögel som behöver flyttas ur vägen :-(

Hur som helst.
I min frågetråd fick jag härmodagen en fråga kring patenten och om jag var för den motion som finns om att ändra partiprogrammet från att vilja slopa patenten, till att förändra patenten. Det hänvisades till siffror på att 95 procent av piraternas väljare inte vill ta bort patent.

Det gjordes ingen länk till undersökningen, men jag har tidigare läst den, så det fanns egentligen inget behov.

Jag ser egentligen inte frågan som särdeles intressant, då det inte är möjligt att slopa patent helt, så oavsett vad det står i partiprogrammet så är det enda som kan åstadkommas en förändring. Dock ger jag motionären rätt i att partiprogrammet bör avspegla något som är tekniskt möjligt för att vi inte skall förlora trovärdighet.

En väsentligt viktigare bit i undersökningen var att väldigt många var positiva till mjukvarupatent.
Mjukvarupatent har faktiskt INGET stöd alls i någon befintlig internationell överenskommelse, inte heller i europeisk eller svensk lag.

Svensk lag placerar mjukvara och datorprogram i kategorin litteratur (där faktiskt även musik ligger), så den omfattas av upphovsrätt, men kan egentligen inte patenteras. Så i det här fallet har vi faktiskt patent som idag ibland tillåts, men som vi rakt av kan slopa, utan att bryta några internationella överenskommelser.

Det finns dessutom en otrolig massa "abandonware" sedan C64 och Amiga-tiden, där företagen som skrev spel och applikationer har gått i konkurs för ett antal år sedan. Löser vi problemen med orphan works för litteratur och musikaliska verk, så  löser vi egentligen även problemen med abandonware.

Mvh

/J-O

Tags: , , ,



Kommentarer
Postat av: Tor

Enligt den europeiska patentkonventionen (artikel 53 om jag minns rätt) kan inte program för datorer patenteras.

2009-12-20 @ 19:29:59
Postat av: Jan-Olof

Precis. Som jag säger ovan. Det finns faktiskt inget lagstöd för mjukvarupatent. Ändå blir de godkännda lite nu som då....



Mvh



/J-O

2009-12-20 @ 21:57:06
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0