e-Legitimation

Igår surfade jag in på försäkringskassans sidor för att göra en anmälan för Vård av Barn. Yngsta killen har nämligen fått vattkoppor och det är min vecka att ha ungarna.
Försäkringskassans hemsida är faktiskt rätt bra och inte helt omöjlig att hitta på.

Ett av alternativen man har är att logga in med sin e-legitimation för att anmäla på studs, istället för att vänta på att papperen skall komma. Detta är väl i och för sig en bra sak, men dock numera helt värdelöst då jag hur som helst måste få skolan/dagis att skriva på papper och skicka in dessa.

Hur som helst kom jag att tänka på meddelandet jag nyligen fick från skolan där de äldre barnen går. Från och med nästa termin så slutar de skicka hem lappar, man måste skaffa sig en e-legitimation och logga in på någon portalsite för att få information om vad som händer i skolan, samt för att fylla i en del blanketter och dylikt man tidigare skrivit under som förälder. T.ex. vid ledighet.

Jag har i och för sig inga problem med att e-legitimation finns, men:

    1. Jag är skeptisk till att man på alla håll och kanter försöker tvinga folk till att använda dem.
    2. Jag är skeptisk till säkerhetsnivån på dem.
    3. Jag tycker det är tvivelaktigt att de på sin hemsida mer eller mindre uppmanar folk att spara flera e-legitimationer på samma USB-minne.
    4. Jag är extremt skeptisk till att någon annan skapar en nyckel i mitt namn.

Om ni går till en bank och skaffar ett normalt ID-kort, skriver du eller kassörskan dit din namnteckning bredvid fotot? När du skaffar ett e-leg, så genererar banken en privat nyckel åt dig, som de lagrar på kortet.

Inte något större problem kanske, men en möjlighet att själv generera nycklar, som banken sedan kan signera vid skapandet av ett e-leg vore en bra möjlighet.

Med tanke på att man indirekt uppmanas att hellre sprar sitt e-leg på datorns hårddisk än att ha det som ett kort ger ju en extra sårbarhet för diverse trojaner. Så något jag gärna skulle se hända vore möjligheten till engångs ID-kort, eller i alla fall kort med väldigt kort "hållbarhet" liksom man på vissa internetbanker kan generera engångs kreditkort när man tänker handla på någon website man inte litar 100% på.

Det här är väl Inte direkt piratrelaterat, men det finns i alla fall tendenser till att folk snart kommer att tvingas legitimera sig oftare och oftare, även för tänkt publika tjänster, och som en "feature" av detta kommer det att bli lättare och lättare att kolla vem som satt vid en viss dator vid ett visst tillfälle.

Mvh

/J-O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0