Trådlösa risker

Jag måste vara synsk :-)

Igår bloggade jag om hur dumt det var med nedmonteringen av fast telefoni och att fler kritiska tjänster lades över på trådlös teknik. Dessutom ville jag att se lite satsningar på att locka företag att lägga över driften till sverige, istället för att svenska företag lägger ut driften till indien och andra låglöneländer.

Idag läser jag två artiklar, en på SvD brännpunkt, där en professor från högskolan i gävle varnar för att allt mer går på trådlöst och att man inte gör de smartaste valen när det gäller val av teknik.

Själv irriterar jag mig på hur kass teknik man valt för digital-TV. Hur svårt vore det att byggt in lite error correction och teknik för att laga en videoström? Kanske sända samma program på tre stycken närliggande kanaler med någon frames fördröjning, så att om man missar en frame kan man plocka den på en alternativ frekvens?

Sedan var det en artikel i idg där man ondgjorde sig över att myndigheter var så dåliga på att skicka iväg arbetstillfällen utomlands.

Visst är det väl bra om saker som bekostas av skattepengar görs billigt, men man får ju även ta hänsyn till de samhällsekonomiska aspekterna av att i ena fallet så går pengarna rakt ut ur Sverige och i det andra så ger de arbetstillfällen i sverige och pengarna kommer de att spenderas i sverige och därmed ge möjligheter för andra företag i Sverige att jobba och tjäna in skattepengar igen.

Min personliga uppfattning är dessutom att offshoring är fruktansvärt överskattat och att enda anledningen att det fortfarande görs i den privata sektorn är att så många styrelser satt så mycket prestige i införandet att man bortser från att de ursprungliga glädjekalkylerna inte håller.

Jag har sett outsorcing till indien, sydafrika och ungern. Gemensamt har varit att för att en outsourcingpartner i Indien skall kunna göra det avtalade jobbet så har kraven på hur väldokumenterad beställningen måste vara, samt behovet av att kontrollera att leveransen blev rätt, blivit så fruktansvärt mycket större att de personer i Sverige vars jobb man lagt ut blir kvar för att se till att leveransen sköts.

Dessutom tror jag vare sig tant Agda 80+ eller myndighetsanställda som närmar sig pensionen nödvändigtvis vill prata på något annat språk än Svenska.

Företag kan lungt ha ett krav på att man pratar engelska för att anställa, Svenska myndigheter har nog historiskt sett varit mer intreserade av att man kan Svenska och det tar nog ett par år med pensionsavgångar innan alla anställda känner sig bekväma med att kommunicera på engelska.

Mvh

/J-O


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0