Eftervalsanalys #1

Det är roligare att gå omkring i solskenet och sätta upp skyltar än att gå omkring i hällregn och plocka ner dem!
 
Resultatet som sådant var väl inte oväntat om än nedslående. Oppinionsmätningarna hade ju visat väldigt olika siffror och vi fick lite TV-tid på slutet, så lite hopp fanns där ju. Men jag tror nog att lärdomen från detta val blir att det är synlighet i TV, framförallt gällande opinionsläget som räknas.
 
Lokalt har de andra partierna knappt syns alls, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna hade en del skyltar ute, Miljöpartiet hade några A3 affischer där de framförde en lokal kandidat. Jag såg två moderatskyltar och en enda från Folkpartiet. Kristdemokraterna hade hyrt lite reklamplats i busskurarna där de framhåller Adaktusson. Centern syntes till på torget på lördagen, det var typ allt.
 
När det gäller skyltar och affischer så hade vi fler ute än övriga partier tillsammans. Tyvärr är det väl så att om den saken skulle räknas så vore valets vinnare Cirkus Brazil Jack. Om vi någon gång skall hyra in folk för att affischera så skall det klart vara de som sköter affischeringen för cirkusen. För varje plakat från ett politiskt parti (oss inräknade) så fanns det antagligen 20 - 30 plakat med reklam för cirkusen.
 
Vid de vallokaler jag var vid, så var det vi, miljöpartiet och socialdemokraterna som stod på plats och delade ut valsedlar. Övriga partier brydde sig inte om att dyka upp.
 
Jag väntar på att få se den lokala statistiken från Valmyndigheten, för att se om vi sticker ut på något vis, men om Sundsvall ser ut som resten av landet så tror jag att vi kan sluta oss till att det för tillfället enbart är TV som räknas.
 
Säger nyheterna att Piratpartiet åker ut, då åker vi ut. Säger nyheterna att FI kommer att komma in, då röstar folk på FI, trots att det enda lokala spåret efter dem var en liten A4 nere på navet om att Schyman skulle komma på besök en dag hemma hos någon.
 
Antagligen är vi också mer utsatta för detta då vi beror mycket på yngre osäkra väljare. Historiskt sett, så har partier som legat och vägt på 4%-spärren kunnat få sympatisörer som tänkt stanna på sofflocket att masa sig iväg för att rädda sitt parti kvar i riksdagen. Medan de yngre väljarna kanske hellre tänker "Åhh fan, är de på väg ut då är det nog bäst jag röstar på någon annan så min röst inte är bortkastad."
 
Det är möjligt att vi nu råkade ut för en kombination av båda. Våra väljare valde något annat parti "för säkerhets skull", och de små allianspartierna lyckades mobilisera sina soffliggare. Samtidigt som SD lyckades få sina väljare, som normalt skiter i EU-valet att faktiskt gå och rösta.
 
Nåja, surt sa räven om rönnbären...
Hade det varit ett resultat i riksdagsvalet hade det varit godkänt, för ett EU-val inte direkt.
 
Dags att slicka såren, vila en månad och sedan börja kampanja för riksdagsvalet. Nu ännu viktigare.
 
Med vänlig hälsning
 
/J-O

Tags: Piratpartiet, EU, Valet, 2014

För övrigt anser jag att Beatrice Ask bör landsförvisas

Kommentarer
Postat av: Chrys

"Men jag tror nog att lärdomen från detta val blir att det är synlighet i TV, framförallt gällande opinionsläget som räknas."

Det kan ju också vara så att piraternas hjärtefrågor helt enkelt inte berör tillräckligt många? Eller att piraterna valt en korkad partibeteckning som för evigt surrar fast dem vid fildelningsfrågans svarta mast?

2014-05-26 @ 10:38:07
Postat av: Jan-Olof

Kanske det.
Men jag tror faktiskt inte att namnet är något problem.

Att frågorna inte berör, eller helt inte är begripliga för gemene man köper jag. Där har vi ett stort problem, som måste mötas genom att komma fram med begripliga och användbara exempel.

2014-05-26 @ 12:13:43
URL: http://futuruteter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0