Stoppa mördarsniglarna

Alltförlänge har snigelodlarna i kiruna terroriserat alla innehavare av teknik.

Det är dags nu, lägg ner TV-avgiften och inför istället någon mindre infrastrukturavgift som går via skattesedeln.

Förespråkarna för denna ålderdomliga konstruktion har framförallt två "skäl" att behålla den.

1. "Alla har inte TV",  Näe men eftersom snigelodlarna gör allt för att få telefoner, övervakningskameror i affärer samt mobiltelefoner att omfattas av lagstiftningen så är det ju ungefär sak samma. Antalet Amish-byar i Sverige är inte så stort och man lär nog kunna påstå att alla idag har möjlighet att se på TV, något som inte längre är en lyxpryl enbart för de rikaste.

2. "Vi skall ha en TV som inte är politiskt styrd", ja det vore lyckligt. Men vi HAR politiskt styrd TV idag, styrelsen tillsätts politiskt och riksdagen beslutar varje år hur stor TV-avgiften blir. Så det blir ingen som helst skillnad i politisk påverkan om riksdagen beslutar om en peng på skatten eller hur stor licensen skall vara.

Om vi slipper betala för radiotjänsts pappersvändare och reklamkampanjer så borde infrastrukturavgiften bli betydligt mindre än licenskostnaden.

Mvh

/J-O

Tags: ,

För övrigt anser jag att Beatrice Ask bör landsförvisas

Kommentarer
Postat av: Anton

Jag är helt emot att lägga avgiften på skatten av den enkla anledning att jag är helt emot statlig television. Jag skulle hellre se att vi lägger ner radiotjänst och säljer SVT till högstbjudande.



Sen kan jag inte förstå varför vi har ett statligt bolag i form av boxer som härjar på marknaden och snedvrider konkurensen...

2012-02-04 @ 17:18:16
Postat av: Jan-Olof

@Anton,

Jag ser inget problem med att staten äger och underhåller infrastruktur i form av järnvägar, vägar, el- och tele-nät samt marksänd TV.



Trots att jag är före detta moderat så har jag svårt för den utförsäljningsiver som finns just nu. Däremot bör det ställas en del krav på aktörer i nätet.



1. Skall man använda sig av det markbundna nätet som skattebetalarna äger, så skall programmet sändas okrypterat och tillgängligt för alla.



2. En kanal får antingen ta betalt av tittaren (abbonemangsavgift) ELLER vara reklamfinansierad, inte både och. D.v.s. om jag betalar för att få titta på en kanal skall det inte vara växelvis tre minuter film och 7 minuter reklam.



Det borde faktiskt inte vara så dyrt att (när man representerar hushållen i ett helt land) köpa in rättigheterna för ett antal kanaler som t.ex. discovery och sända fritt i det markbundna nätet.

2012-02-04 @ 17:49:08
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0