Självklart blir marknaden liten

Inom ett par minuter kom två olika artiklar om e-böcker. Båda två andas förvåning över att läsplattor inte används lika mycket i Sverige som i USA och att e-böckernas marknadsandel här är så liten i jämförelse.

Nja, det ena leder väl till det andra, men det grundläggande problemet ligger på en helt annan nivå. Tillgängliheten på böcker.

Amazon tas upp som en av de största spelarna på marknaden, men det som inte nämns är att en väldigt stor del av böckerna de säljer kan du inte få köpa om du inte bor i USA. Så den svenske konsumenten har ett mycket mindre utbud av böcker och få ställen att vända sig till för att köpa.

Sedan kommer problem nummer två, oskäliga priser.

Tydligen såldes "bara" e-böcker för 3,4 miljoner förra året, vilket skall jämföras med den totala bokmarknaden på 7 miljarder.
Nu får man väl ta detta med en nypa salt då just e-böcker antagligen köps via t.ex. Amazon, då inte alla titlar är förbjudna för icke-amerikaner. Så de svenska bokhandlarna ser nog inte all försäljning. Men grundproblemet här är att en e-bok är dyrare än en pappersbok.

Detta är naturligtvis helt vansinnigt då en pappersbok faktiskt har en tillverkningskostnad, lagerkostnad, transportkostnad o.s.v. Medan en e-bok kostar precis 0 kronor att tillverka, inte ligger på lager någonstans och laddas hem av kunden direkt så ingen distribution behövs.

För den som tänker invända att e-boken visst har en kostnad i "typsättning" o.s.v viill jag bara tillägga: Skitsnack
Det är inte som att dagens tryckerier kör a'la gutenberg med tryckare som bygger ihop typer till ord o.s.v. Utan det görs på datorer. Så i och med att det finns en bok i pappersform finns den egentligen färdig som e-bok också.

Men det är framförallt exemplarframställningen jag pekar på när jag säger att förlagets kostnad är 0.

Börja ta skälig betalning för en e-bok, d.v.s 10% av en pappersbok, så skall ni nog se läsandet öka, för jag tror inte att marknaden kommer att minska.

Mvh

/J-O

Tags: ,

För övrigt anser jag att Beatrice Ask bör landsförvisas

Kommentarer
Postat av: Sharpless

Nja, kostnaden är inte riktigt noll, är ju ändå en viss kostnad att ha servern som servar e-böckerna igång.

2011-09-21 @ 11:07:31
Postat av: cm

De sammanställningar jag sett så är ca 10% av bokpriset kostnad för den fysiska exemplaret. Så den stora kostnaden för pappersböcker är inte papperet eller tryckningen utan redigering, publicering och reklam.

2011-09-21 @ 11:20:28
Postat av: svensson

Jag bloggade nyss om detta, länkade samma artiklar som du. Det du säger är intressant. Själv lägger jag upp egna verk gratis för nerladdning. Men de förlag etc som tar betalt för e-boken säger väl att det är "upplevelsen" man betalar för.



Det är iofs rimligt (men man får ju för den skull inte prissätta så att det blir dyrare än en pappersbok). Men generellt tror jag vi går mot gratis e-böcker. Har läsarna väl börjat vänja sig vid att nerladdning via nätet är gratis så blir köpta e-böcker aldrig någon stor grej gissar jag.



Skivaffärerna försvann, man kan inte längre tälja guld genom att sälja CD:ar. Bokbranschen har å sin sida levat fett på det gamla "ge ut hårdpärmsvariant först, vänta ett år till pocketutgåva, sedan kartonnagedynga för bokrean". De måste börja fatta att vi lever i en ny värld. Hur de ska ordna ekonomisk ersättning till författare när e-böcker blir gratis vet inte jag. Musikartister kan ta betalt för konserter men vad ska författarna göra? Inte så att detta bekymrar mig, bra författare får nog sin lön hur som. Men förändringar är på väg. När börjar den stora bokhandelsdöden?

2011-09-21 @ 12:30:44
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/
Postat av: Jan-Olof Flink

@Sharpless,

i och för sig, lite ström och några meg lagringsutrymme går väl åt. Dock kanske man kan tänka sig att ett förlag har mer än en e-bok som delar på denna kostnad.



Sedan beror det väl lite på hur man bygger sin web-butik och huruvida man kör detta på någon server som i alla fall skulle vara igång.

2011-09-21 @ 13:05:23
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: gaqzi

Jag äger en Amazon Kindle och är ruskigt nöjd med den, tyvärr så har jag ju, precis som du beskriver, problem med att jag endast får köpa vissa böcker i deras butik. Det för att jag inte bor i USA. Vissa böcker som jag velat köpa har jag inte heller hittat i någon europeisk butik så det har TPB-shoppen fått tillfredsställa.



Däremot så tänkte jag att jag skulle ge mej i kast och läsa Milleniumtrilogin, efter att ha sett filmerna så tänkte jag att det kanske var dags att läsa en svensk "deckare" ändå.



Köpa de e-böckerna översatta kostade ~$10/st (och ~6,5/$ = 65kr) från Amazon, att köpa e-böckerna från Bokus kostade ~150kr/st och att köpa alla tre böckerna i pocket kostade totalt 149kr.



Så det slutade med att jag inte gjorde något alls, för jag tänker inte köpa den engelska översättningen även om den har bättre pris. En svensk bok ska jag väl ändå läsa på svenska.

Häromveckan så lånade jag e-boken, tyvär så var jag tvungen att dekryptera boken för att kunna läsa den på min Kindle. Men det är sånt man får ta antar jag.



En annan kul sak med Kindle är att den saknar backlight, det skulle försämra läskvalitén om det var backlight.

2011-09-23 @ 22:18:48
URL: http://sanitarium.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0