xmpp någon?

Det finns ju ett antal människor som tycker illa om att Skype används väldigt mycket internt. Skype är ont för att det inte är opensource, och därför kan man av religiösa eller liknande skäl inte använda det.

Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om sånt. Jag gillar opensource och föredrar att kompilera upp mina program själv, men om det finns ett kommersiellt eller "instängt" program som gör det jag vill bättre än opensource-motsvarigheten kan jag lugnt tänka mig att välja det första alternativet.

Men nu ser jag att pyttemjuk tänker köpa Skype. Då sitter M$ på MSN, Lync och Skype... Hur många plattformar för att se vilka kompisar som är online, och chatta med dem behöver man i sortimentet? Även om jag inte religiös opensourcefanatiker som fullkomligt hatar all typ av instängd kod är jag däremot väldigt skeptisk mot monopolsitationer.

Så jag antar att jag får börja se över alternativen till skype. D.v.s. någon av de xmpp-klienter som vår skype-hatande falang förespråkar.

Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer
Postat av: Don Kongo

Var mer nedlåtande mot folk med principer, principer är dåligt!



Skype är dåligt främst för att det är exkluderande, vilket är hemskt ovärdigt ett demokratiskt parti i allmänhet och Piratpartiet i synnerhet. Alla kan inte vara med, helt enkelt.



Men det är ju så mycket lättare att kalla det "pragmatism" när man är för lat för att lära sig något nytt och sen göra nedlåtande bloggposter om hur folk är hatare utan anledning för att man tycker att alla ska få vara med.

2011-05-10 @ 10:04:22
Postat av: Don Kongo

PS, jag var otydlig: du får hemskt gärna använda vad du vill privat osv, det är när viktig kommunikation inom t.ex. ett parti sker på en arena alla inte kan delta i som det blir dåligt. DS

2011-05-10 @ 10:07:45
Postat av: Jan-Olof Flink

@Don,

Nej det kanske var jag som var otydlig.



Jag sitter på irc sedan ca 94, jag använder pidgin för att snacka med med folk som har MSN, och jag använder skype där det behövs.



Jag menade inget nedlåtande och har definitivt inget emot att "lära mig något nytt".



Visst, Skype är exkluderande då man hela tiden måste känna någon och bli inbjuden till kanalerna, för att kunna delta.



Men jag ser inte att det nödvändigtvis blir så mycket bättre med annat protokoll, även på irc behöver man veta vad kanalerna heter o.s.v.



Skype har ju faktiskt den fördelen att det funkar tämligen enkelt att använda för "icke tekniker", vilket då till viss grad motverkar den exkluderande delen.

2011-05-10 @ 10:39:11
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Fredrik

För Windows finns XMPP-klienten Psi, som (till skillnad från Pidgin) klarar av ljud-samtal.



http://psi-im.org/

http://code.google.com/p/psi-dev/

2011-05-10 @ 11:39:47
Postat av: Per "Wertigon" Ekström

Jag vill rekommendera nyligen utkomna Swift (http://swift.im/ ) som för närvarande är minimalistisk men mycket kapabel till allt man kan tänkas vilja använda.



Swift har dock inte så mycket features och saknar ex Voice, så om man vill se vad mer XMPP erbjuder så föreslår jag följande:



Linux/BSD - Gajim 0.14 är klart bäst

Windows - Tidigare nämnda Psi

OSX - Osäker här, men AdiumX skall tydligen vara väldigt bra.



Tänk dock på att XMPP behöver lite mer hjälp om man ska prata genom dubbla NATs för voice, och XMPP kan inte hantera multikonferens ännu. Det finns tekniker för det men inga utvecklade... Ännu.

2011-05-10 @ 12:22:58
Postat av: Jan-Olof Flink

Själva voice-delen tror jag jag klarar mig rätt bra utan.

Gajim, vet du om den funkar på OpenBSD?

2011-05-10 @ 12:56:33
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Etu

Gajim är skriven i Python och GTK och därav väldigt portabel mellan plattformarna. Sedan beror det ju på om någon underhåller det för OpenBSD, det vet jag inte.

2011-05-10 @ 14:59:58
URL: http://elis.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0