Tullar och frihandel

Det kan hända att jag är lite gammalmodig och inte riktigt hänger med i nyspråkets utveckling, men är det inte som så att tulltjänstemän och tullar har som huvudsyfte att se till att man får in pengar när varor importeras?

Då borde väl ett frihandelsavtal normalt också innebära att man tar bort alla tullar mellan de inblandade länderna som kommer överens om fri handel? Behovet av tullare borde alltså rent logiskt försvinna så småningom när alla världens länder skriver under frihandelsavtalet ACTA?

Eller jag just det ja, ACTA är nog det enda frihandelsavtalet någonsin som inte handlar om utbyte av varor eller tjänster, utan specificerar hur man skall straffa alla som inte ger konkurrensfördelar till amerikansk industri och skall få tullare världen över att på lösa grunder förstöra alla saker de tror kan vara kopior.

Och ja, jag vet att tullen även skall se till att det inte kommer in droger och saker i landet, men det är ju inte deras ursprungliga syfte utan en bieffekt av att då knark är förbjudet kan man inte lägga en straffskatt på införsel, alltså stoppar man det.

Det är bara när det gäller viktiga saker som film och musik som man kan lägga straffskatt på lagringsmedia för att "kompensera" industrin för kopiering, samtidigt som man förbjuder kopiering, tillåter DRM-teknik och inför ett övervakningssamhälle med enda syfte att stoppa informationsutbyte så att eventuell kopiering inte kan ske.

Varför skall en tullare överhuvudtaget bry sig om ifall en vara jag köpt i ett annat land är äkta eller ej.

Om jag behöver en klocka på semestern och inte vill slå igång mobilen utomlands på grund av hutlösa priser, då lär jag köpa en klocka. Köper jag en fejkrolex för en spottstyver på gatan i grekland, så inte fan tror jag den är äkta, och inte har rolex förlorat ett försäljningstillfälle. Skall då någon tullare på arlanda slå sönder min klocka när jag kommer till Sverige?

Tänk om jag köper en fejkrolex snordyrt i en butik i grekland? Skall jag då straffas två gånger? Först genom att bli lurad på en masssa pengar, och sedan när en tullare slår sönder den? Eller ännu värre, jag kanske köper en riktig rolex, och på vägen hem tittar tullaren på mig och tycker att "Någon som går klädd i T-shirt kan aldrig ha en äkta rolex" och så slår han sönder den likt förbannat.

Varför handlar numera allt om ett eller annat företags rätt att få betalt, eller artisternas rätt att få betalt eller att kultur måste löna sig, men aldrig om min rätt att få valuta för mina pengar.

Alltid en massa tjafs om upphovsrätt, men aldrig något om äganderätt. Om jag köper en fejkrolex så¨är det min förbannade fejkrolex och ingen annan har någon som helst jävla rätt att ha sönder den. Köper jag en skiva så skall det vara upp till mig om jag lyssnar på den i datorn, cd spelaren, dvd:n eller i bilen, eller för delen om jag grillar den. Skivbolagen skall skita i hur jag använder skivan jag köpt av dem, och nej jag går inte med på att det skulle vara någon jävla form av leasingavtal.

Mvh

/J-O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0