Släpp kulturen fri

Varför gör man skillnad på böcker som är tryckta med bläck, tryckta med brailleskrift eller visas på en bildskärm?

Talböcker får man dessutom på många ställen enbart låna om man av "medicinska skäl" inte kan läsa vanliga böcker.

Ta bort dessa avgifter för biblioteken, de skall vara en service som tillhandahåller kultur till medborgarna. Leasingavtal och liknande som tillverkarna försöker lura på os skall vara olagliga. Köper jag en bok, skiva eller en film skall det vara upp till mig om jag lånar ut den till en kompis, de jag köpt min bok av skall inte ha ett öre betalt för den saken. Biblioteken gör samma sak och skall inte heller behöva betala avgifter för att de delar kultur med andra.

Tillgång till kultur skall inte bero på inkomst, biblioteken finns där för att se till att man kan få ta del av kultur och kunskap även om man inte själv har råd att köpa en bok eller har någon vän som råkar ha den i sin bokhylla.

Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0