Större behov

Efter att igår ha läst hos Anders S Lindbäck, att upphovsrättsutredningen presenterar sitt slutbetänkande, beslutade jag mig för att det där skulle jag ta och läsa.

Idag presenterades då utredningens resultat vilket då inte verkar vara särdeles revolutionerande. Men som Anna säger så kanske man skall vara lättad över att det i alla fall inte var uppenbara försämringar i den.

Jag skall lusläsa den vid tillfälle, troligen ikväll, men redan nu såg jag en detalj som jag reagerade över.

2 kap, 17§
    Titelskydd
    Ett litterärt eller konstnärligt verk får inte göras tillgängligt för allmänheten under sådan titel, pseudonym eller signatur, att verket eller dess upphovsman lätt kan förväxlas med ett verk som offentliggjorts tidigare eller med dess upphovsman. Titelskyddet enligt första stycket gäller utan begränsning i tiden.
Kanske inte någon konstighet vid första anblicken, lite namnskydd och så? Men, efterlevs detta verkligen idag, nog tycker jag mig ha sett ett antal olika böcker av olika författare med liknande och ibland samma titel.

Antalet bilfirmor är relativt begränsat, och även antalet bilmodeller är ett fåtal per tillverkare, men kan man kräva samma saker när det gäller upphovsmän, som då normalt är personer? (Även om det även i den föreslagna lydelsen finns dumheter om att den ideella upphovsrätten skall kunna överföras)

Inte använda samma eller liknande pseudonym... Om man skriver i sitt eget namn då?
"Ledsen, det finns redan en författare som heter Torsten Larsson. Vi kan inte ge ut din bok om du inte byter namn först". Denna paragraf skalar verkligen inte mot verkligheten, särskillt inte om man skall tänka sig lite mer modernt, med bloggar och liknande när antalet upphovsmän exploderar.

En slumpvis vald punkt och den bevisar direkt att dokumentet inte tar höjd för att fungera i en modern miljö även om språket moderniserats. Bilen är nylackad, men motorn funkar ändå inte. Den här lagen har större behov av förändring än den som föreslagits.

Det fanns dock en annan paragraf som jag verkligen gillade, den tänker jag dock inte blogga om, så att inte upphovsrättslobbyn ändrar den under remisstiden. *evil laughter*

Det ser hur som helst ut som att fredagsnöjet blir att plöja lite lagtext :-)

Mvh

/J-O

Tags: ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0