Patetisk lagstiftning

Visst, jag är piratpartist och har en del åsikter omkring patent och upphovsrätt som nog inte alltid stämmer överens med vad medelsvensson tycker. eller om han tycker det så är det i alla fall inget han bryr sig särskillt mycket om. Men jag hittade just en sak som jag tror de flesta bör kunna hålla med om.

Patent fyller en viss funktion, för riktiga uppfinningar, men skyddstiden måste minskas.
Den idéella upphovsrätten är bra som den är, och även den kommersiella upphovsrätten har ett visst existensberättigande, under de ca 5 år det tar innan artistens skivor ligger i "3 för 99 kronor"-lådan på willys.

Men vad i hela friden tillför "mönsterskydd" och design?
Jag läste just på idg lite om Apples stämning av samsung, och förundrade mig över "innehållet" i stämningen.
    I Apples stämningsansökan uppges att Samsung har stulit utformningen av iPhone med svart framsida, rundade hörn och metallister. Samsung ska enligt Apple även ha kopierat upplägget av appar i operativsystemet.
Men kom igen.. Stulit iden att göra telefonen svart? Ingen annan än apple har säkert någonsin insett att svart och krom är snyggt tillsammans! Själv tycker jag att Volvo skall stämma dem båda, för jag tycker telefonerna påminner väldigt mycket om en gammal Volvo Amazon, svart med kromlister och rundade former.

Min första mobiltelefon som jag fick via jobbet 1997 hade rundade hörn!
Om något skall ha någon typ av immaterialrättsligt skydd skall det väl för i h-vete ha någon form av innovation och vetenskapligt värde. Mönsterskydd är enbart löjligt, åtminstone i fall som det där.

När det är sånt här som immaterialrättslagstiftning används till är det enbart patetiskt.

Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0