Ganska OK

Jag har spenderat en halvtimme med att ögna igenom Liberaldemokraternas politiska manifest, och det ser väl ganska OK ut.

Själv har jag lite svårt för det där med medborgarlön, men det går säkert att få att fungera bättre än nuvarande system. Det är dock en spännande blandning av vänsterliberala idéer som medborgarlön och högerliberala delar som avskaffande av progressiva skattesatser.

När det gäller mer Piratrelaterade frågor så finns det väl ingenting att anmärka på, de vill bevara budbärarimmuniteten och möjligheten att vara anonym på internet o.s.v. Man anser även att patentsystememt bör göras om, vilket i och för sig stod lite konstigt placerat mitt emellan två stycken om internet. Men med tanke på Piratpartiets första manifest så är ju detta en liten teknikalitet.

Gällande fildelning är man mestadels positiva även om man då vill försäkra sig om att skapa "en balans mellan en upphovsmans rätt till sitt verk och de spridningsmöjligheter av detta verk som på olika sätt möjliggörs av och genom internet". Inget särskillt att anmärka på alltså.

Själv höll jag nog med om det mesta i manifestet, även om jag tycker att piratpartiet gör rätt i att behålla sitt fokus och inte spränga sig i småbitar genom att ta med delar långt utanför de frågor vi idag samlar oss omkring.

Men det viktiga i det hela är att jag inte kan se något i Libdem:s manifest som skulle göra det svårt för oss att samarbeta med dem.

Mvh

/J-O

Tags: ,


Kommentarer
Postat av: scaber nestor

Tackar :)

2011-04-13 @ 19:53:02
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0