Den misstänkta själavården

Jag hittade en ledare i Borås tidning som tar upp en hel del av idiotin med FRA-lagen. Dock hickade jag till när jag läste en liten detalj som jag faktiskt lyckats missa.

"Ibland" lyckas ju FRA av "misstag" samla på sig information där både avsändaren och mottagaren befinner sig i Sverige. I den bästa i alla världar, den där uppe i det blå där politikerna svävar kan ju detta inte hända då FRA "bara" får avlyssna trafik som går över gränsen. I verkligheten där resten av befolkningen lever går dock trafiken i samma kablar så det är väl mer regel än undantag att man "råkar" samla på sig sådan information.

Det som jag tidigare missat var att man i regelverket gjort ett undantag så att viss information inte måste raderas. Nämligen själasörjande samtal. Tydligen har man kommit på den briljanta idén att självmordsbombare och dylika antagligen biktar sig eller motsvarande först, så kommunikation med själasörjare måste självklart vara packad av information viktig för terroristbekämpning.

Nu är jag ju inte direkt religiös, och skulle jag varit troende så hade det ju varit i svenska kyrkan som ju är protestantisk. Men jag har ändå fått för mig att bikt är något mer personligt än att man drar iväg ett mail och skriver "Tänkte spränga en turistbuss idag och vill ha syndernas förlåtelse" varpå min präst skulle maila tillbaka "Aja bajja, 10 ave maria till frukost resten av året ut som botgöring"

Precis som övrig mailövervakning kommer det naturligtvis inte att vare sig hitta, hindra eller fånga någon terrorist. Utan det blir mer kartläggning av folket, registrering av tro och församling liksom den åsiktsregistrering som redan genomförs.

Själavården som i resten av samhället har extra skydd, är sekretessbelagd och förhindrar att man kallas som vittne i rättegångar är alltså på internet undantagen som något som specifikt inte behöver skyddas, vackert eller hur.

För av någon anledning inför man hela tiden speciallagar som tar bort alla rättigheter på internet och säger att vanliga lagar inte gäller på internet, med svepskälet att "samma lagar måste gälla på internet som i övriga samhället".

Det är nog tur att de politiker som röstade igenom denna varböld till lag inte studerat logik, för vi som gjort det får huvudvärk av försöka förstå deras beslut. Med tanke på hur usel deras hjärnkapacitet normalt verkar vara vill vi ju inte spä på det hela med huvudvärk, då kanske de glömmer hur man andas och måste kopplas till respirator hela bunten.

Mvh

/J-O

Tags: , , ,


Kommentarer
Postat av: Michael Gajditza

Vet inte om du minns det Niklas, men under den mest intensiva FRA-tiden (som jag faktiskt saknar ibland) så efterlyste vi kyrkans syn på frågan och fick nåt fullständigt urvattnat tillbaka, medan däremot det danska prästerskapet ställde sig upp o slog prästkragarna i bordet. Undrar om kyrkan minns det idag......?

2011-04-27 @ 02:16:45
URL: http://blogg.aftonbladet.se/21909
Postat av: Michael Gajditza

S Hemskt ledsen! Det jag skrev var till Niklas Starow eftersom jag var säker på att det var hans sida jag landat på. Den har exakt samma layout och det var Niklas som länkade så..... Sorry! Det ändrar dock inget i det jag skrev naturligtvis.

2011-04-27 @ 04:51:14
Postat av: Jan-Olof Flink

Fullt begripligt med tanke på att båda bloggarna använder samma tema och bloggar om liknande saker. ;-)

2011-04-27 @ 06:43:44
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0