Mer lokal orientering

Ja, då har man än en gång upptäckt vad mycket fint som finns när man svänger av vägen lite längre än man brukar.

Fränsta är ett ställe jag brukar passera tio - tjugo gånger per år. Någon gång har jag stannat där för att vi behövde tanka bilen. Igår kväll var jag inbjuden till valdebatt på Ålsta folkhögskola i Fränsta, som bara låg "bakom hörnet" från där jag tankat.

Ett stort och fint område med trevliga lokaler och begåvade elever som stod för underhållningen före debatten och i pausen.

Vi fick oväntat mycket utrymme att prata vilket var bra då det utannonserats att det skulle handla mycket om lokala frågor som t.ex. vargjakt, ett område som för övrigt inte berördes alls.

Det var en positiv stämning i debatten utan påhopp även om det togs en del humoristiska poänger emellanåt, generellt sett visade sig de lokala politikerna vara trevliga och sansade människor. Det enda "felet" med debatten var att moderatorn lät oss prata för länge på varje punkt så att vi efter den inledande debatten kring ungdomsarbetslöshet och lokala frågor bara hann avhandla 4 öppna frågor från publiken.

Jag fick senare veta att eleverna jobbat en hel dag med att i grupper bestämma vilka som var deras tio viktigaste frågor och sammanställa dessa. Så publiken hade bunkrat upp med massor av frågor som aldrig fick ställas.

Mvh

/J-O

Tags: ,


Kommentarer
Postat av: Anders Arnholm

Det är därför jag älskat OpenStreetMap och Geocaching. Imorgon blir det Pirat och Personröstning., 17:00 Nordstan och Norrlands lista :D



http://piratpartiet.se/rostapiratdagen

2010-09-03 @ 09:37:02
URL: http://blog.balp.nu
Postat av: Fredrik Larsson



Fick du med dig listan med frågor så vi kan maila ett svar till dom som var intresserade?



Mvh

Fredrik Larsson

2010-09-03 @ 12:52:05
Postat av: Jan-Olof Flink

@Fredrik,



Jag har mailat den lärare som höll i det och sagt att de gärna kan skicka dem till oss så att vi får en chans att besvara dem.



Mvh



/J-O

2010-09-03 @ 14:09:07
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0