Man får det man förtjänar

Jag är nog fortfarande lite chockad av gårdagens katastrofala valresultat.
Jag trodde verkligen att vi hade en chans att komma in, men jag hade dämpat förväntningarna till valvakan så att jag satt och hoppades på ett resultat kring 2.7%.

Jag tänkte mig att den viktiga segern skulle bli partistöd. Att vi inte ens skulle få 1% så att vi skulle få valsedlar distribuerade i nästa val fanns inte ens med i ett värstafallsscenario. Men så ser man vallokalundersökningen att vi gjorde ett resultat i klass med när partiet var nystartat 2006.

Ett rätt ordentligt antiklimax på ett väldigt intensivt valarbete. Kampanjandet har för min del pågått hela sommaren och även fast media tigt ihjäl oss så har det kännts som att vi haft medvind, snacka om att lura sig själv.

Massor av folk är positiva till oss och gillar det vi gör, andra partier är positiva till oss och gillar det vi gör. Men när det kom till kritan så var det inte nog mycket för att ge oss sin röst.

Att förstagångsväljarna svek kan jag förstå, det ingår ju i begreppet förstagångsväljare att de ännu inte hunnit bli blåsta av något parti. Så kanske Vänsterns och Miljöpartiets tomma utspel om datalagringen verkade trovärdiga för dem. Kanske Sossarnas tal om att riva upp FRA verkar bra på ytan, och Bodström har ju sågat Ask gällande integritetsfrågorna, så han kanske är en hygglig prick?

Men för de väljare som såg hur Sossarna uppförde sig mandatperioden 2002 - 2006 och som röstade på alliansen 2006 för att bli av med sossarna. Alliansen som inte ville låta polisen jaga en hel ungdomsgenerartion, så man lät företagen göra det istället. Alliansen som piratkopierade bodströmsamhället men gjorde det värre.

Ni som såg Alliansen hota, tvinga och mobba riksdagsledamöter för att mot sin övertygelse rösta igenom FRA-lagen.
Hur tänkte ni nu???


Riksdagspartierna såg Piratpartiet komma in i EU-parlamentet och bestämde sig för att Integritetsfrågorna inte skulle komma upp i debatten under hela valrörelsen.

Grattis ni lyckades, PP:s frågor tegs ihjäl helt och inga aktivister med flygblad kan mäta sig med mediatäckning.
Grattis, ni höll ute Piratpartiet så att den enda tänkbara att proteströsta på blev SD.
Grattis, istället för ett parti som driver frågor om demokrati, integritet och rättssäkerhet fick ni in nazister i riksdagen.

Så Grattis Sveriges alla väljare, som man sår får man skörda, ni får fyra år till med övervakningshets och minskad rättssäkerhet, fast nu med en nazistisk knorr på Ask's påhitt.

Nästa gång politikerna tänker låtsas ta hänsyn till era rättigheter är 2014, vi ses då, våra frågor kommer definitivt inte att ha blivit mindre aktuella.

Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer
Postat av: Anonym

Piratpartiets tid kommer!

Det här var SD:s val. Men 2014, när SD gjort bort sig, så finns vi där igen..



Utvecklingen mot övervakningssamhället kommer inte stanna av , och våra frågor bli mer och mer aktuella för varje val som går!



Det var samma för KDS/KD

Det var samma för Miljöpartiet

Det var samma för SD

Det kommer att vara samma sak för Piratpartiet -> det tar några val att etablera sig!

2010-09-20 @ 12:51:24
Postat av: Jan-Olof Flink

Ja jag håller med till fullo.

Jag räknade inte med att komma in i år, men jag hade verkligen hoppats att vi skulle klättra lite så att vi fått valsedlarna utkörda och kanske lite partistöd att kampanja för.



2014 så har vi ju två kampanjer att köra, EU-val på sommaren och Riskdagsval på hösten. Kommer vår begränsade budget att klara av två valrörelser samma år? Hur skall aktivisterna orka?



En valrörelse bedriven på fritid och semester bränner ut folk, efter EU-valet 2009 var vi inte igång igen förrän efter ett halvår. Det kommer inte att vara en möjlighet 2014 då det bara är tre månader mellan valen.



Så partistöd hade varit trevligt. Tack och lov så får vi valsedelsdistron skött för EU-valet.



Mvh



/J-O

2010-09-20 @ 12:57:31
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Anders Troberg

Tankeskiftet har redan skett, befolkningen tänker som vi, och många sympatiserar med oss. Dock är det inte ett lätt beslut att byta parti, så många röstar fortfarande på sitt gamla parti i hopp om att de ska anamma piratfrågorna. När de inte gör det så kommer väljarna till oss.



Fröet har slagit rot ordentligt, nu väntar vi bara på att trädet ska växa sig stort och starkt.

2010-09-20 @ 13:16:50
URL: http://nordicbattlegroup.org
Postat av: musse

” Vårt mål är att komma in i riksdagen och få en vågmästarställning. Om vi lyckas med det kommer vi att prata med både Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt. Vi kommer att förklara vad det är vi vill, och påpeka att våra hjärtefrågor faktiskt på intet sätt går emot vare sig traditionell socialdemokratisk politik eller traditionell borgerlig politik.”



SD:s stora fråga i vintras var inte i vilket utskott skall våra rikdagsledamöter sitta eller ”här är min lista! ”



I dag säger man att man inte går till samma rum där det finns nån från SD, är man då rasist, är brottet: hets mot folkgrupp?



Du använder förnedrande ord som nazist, pucko, bög etc. Dvs. du är besviken, DU är rasist, du mår illa.



Är demokrati lika med att svartmåla, är politik samma som att svartmåla? Att utveckla samhället börjar man med att svartmäla andra, för att då är man bättre människa än andra (egoism för egen vinning).

2010-09-20 @ 17:53:35
Postat av: Jan-Olof Flink

@musse,

är detta någon kommentar du copy-pasteat över hela nätet, den verkar inte ha något med min text att göra.



Jag har inte använt ord som pucko eller bög.



Ja jag är besviken, Piratpartiet gick mycket sämre än jag hade väntat mig.

Ja jag kallade SD för Nazister, eftersom de är nazister. Hur många andra partier behöver ha interna regler mot att dyka upp på möten i nazistuniform?



http://www.metro.se/2010/09/08/44576/lattare-fa-valjare-med-slips-an-med-a/



2010-09-20 @ 18:29:23
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ni fattar inte hur många röster PP tappade när det avslöjades att ni stödjer pedofiler och barnporr.

Oavsett i vilken form den tas fram måste barnporren slås ner. Ni tappade min röst och jag vet minst ett tiotal till ni tappade.

Ingen vill stödja ett pedofil parti som PP står för idag. Det Rick sa kom från hans hjärta och det kan man inte bara be om ursäkt för.

Hade han och alla ni andra med samma sympati i barnporr frågan slängts ut ur PP hade ni fått betydligt fler röster.

2010-09-20 @ 21:00:54
Postat av: Jan-Olof Flink

@Anonym,

det där är ju bara dumheter. Valet är över så de där lögnerna om att vi stödjer pedofili kan ni ju ta och släppa nu, eller går det av bara vanan?



Det är en enorm skillnad på att vara för barnporr och att vilja ändra på vad som räknas som barnporr. Manga är och förblir tecknade serier och borde inte kunna räknas som barnporr av någon som inte tillhör amerikanska kristna högern, och även om så vore finns det inget barn som utnyttjats.



Barnporren måste bekämpas, men man måste använda resurserna på att få tag på de som utnyttjar barn, inte folk som läser serier.

2010-09-20 @ 23:21:01
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Christer

@Anonym: jag blir så j-a förbannad varje gång jag läser/hör de där otroligt inskränkta påståendena.



Varför kan du inte ta ner det röda skynket som hänger framför dina ögon, ta reda på vad det handlar om och inse att du gått på just den niten som skrupulösa lobbyister förväntar sig att du ska gå på: gapa om barnporr så kan man införa vilka idiotlagar som helst!



Och den lagen som säger att seriefigurer (som inte ens uppenbart föreställer barn) är barnporr, den är en riktig idiotlag som gör att i princip alla i Sverige kan sättas dit för innehav av barnporr. Jag önskar jag visste vem du var så jag kunde anmäla dig!



Jan-Olof: kul video ;-)=

Jag har också känt mig bitter men nu är det åtminstone dags för mig att ruska vattnet från fjädrarna och gå vidare.



(Fast jag blir fortfarande ganska pissed på de där pedofili-mupparna, men det hade jag blivit även om vi kommit in i riksdagen, och kommer att bli lång tid framöver...)

2010-09-21 @ 22:02:11
URL: http://ursinnig.janssons.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0