Play by email, någon?

Numera när nätverksspelande mest handlar om hur många fps man kan skrämma upp grafikkortet i så kanske intresset är svalt, men jag planerar att dra igång en PBEM kampanj. Spelet ifråga är Galaxy explorer, som alltså är ett strategispel i "rymden".

Du och dina motspelare hamnar på var sin hemplanet i en framslumpad galax, därifrån gäller det att utforska sitt närområde, kolonisera och utveckla nya planeter samt så småningom etablera diplomatiska kontakter med andra raser, kanske för att kriga, kanske för att bilda en allians.

Till skillnad från de flesta andra spel har du verkligen total kontroll över saker och ting, du designar själv dina rymdskepp och avgör hur mycket vapen, sköldar och plats för last de kommer att ha, för att inte tala om hur snabbt de kommer att flyga. Du bestämmer vad du skall forska på och vilka skepp som behöver uppgraderas.

Detta leder till att en ny ras av "aliens" du träffar på troligen inte alls är som någon av de andra du redan stött på. Dessutom innehåller spelet en "blind remailer", så att det går att utföra diplomati när som helst, även mellan uppdateringar, och ja, allt är naturligtvis anonymt.

Det som behövs för att spela Galaxy explorer är en mailklient som klara av att skicka och ta emot vanliga mail i vanligt text-format. d.v.s inte html och inte UTF-whatever.

Det är kanske lite väl kort om tid, men det vore kul att dra igång detta den 1:a december, på årsdagen av att FRA semiliagligt fick koppla in kablarna. När man spelar galaxy explorer, (åtminstone några rundor in i spelet), genererar man mämligen en hel del mailtrafik med turn-reports som innehåller "attacks", "Battles", "Bombings" och en massa annat smått och gott. Då spelarna själv väljer vad deras ras heter samt vad varenda planet, och skeppdesign kallas finns det naturligtvis utrymme för att innehållet kan variera väldigt.

En spelare skulle kunna välja att kalla ett minimalt skepp bestående av en kanon med motor och helt utan sköldar för "Spike", "probe" eller "Suicide_Bomber" beroende på vad personen tycker passar för tillfället. Men för den som känner för det är det alltså fullt möjligt att skapa lite roligt bakgrundsbrus.

Ett rätt normalt sätt att köra GE på är att man i början (runda 1 till 4), kör en uppdatering per dag, för i början händer det verkligen inte så mycket, du skall bygga skepp, resa till närbelägna planeter och kanske kolonisera någon av dem. 

Därefter kör man en period med 2 uppdateringar per vecka, och någonstans efter runda 20 - 25 går man ner till en uppdatering i veckan tills dess att någon vunnit. Allt sådant, samt vilka villkor som behöver uppfyllas för vinst är dock sådant jag går ut med till de anmälda spelarna när det är dags. Men om någon är intresserad så påpeka det i kommentarsfältet, så får vi se om det blir nog många för att spela.


Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer
Postat av: Leif berinder Ershag

Jag är på!

2010-11-11 @ 18:49:24
URL: http://leif.ershag.se
Postat av: Jan-Olof Flink

Ju fler, desto bättre.



Jag kommer naturligtvis även att annonsera ut det på en mailinglista för folk som brukar spela galaxy.

2010-11-11 @ 19:13:18
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: ba

Låter intressant, även om man lär vara usel på det :)

2010-11-11 @ 21:30:36
URL: http://sanitarium.se/blog/
Postat av: Anonym

Spelade orginalet dvs Galaxy på 90-talet. Skrev faktiskt program för att avkoda och formatera om rapporterna och underhöll även en version av goggle för att göra den kompatibel med galaxy explorer.



Jag är på.

2010-11-11 @ 21:39:30
URL: http://kunskapssamhallet.se/
Postat av: Jan-Olof Flink

@Anonym,



Jag vi kodade en del program för att räkna ut avstånd och rita kartor och stuff till original galaxy också.

Galaxy explorer är dock lite annorlunda, i original galaxy såg du ju hela kartan. I explorer ser du bara så långt från dina planeter som din drivetech skulle tillåta att du hoppar med en drone, d.v.s 20 ljusår när du startar.

Dessutom är kartan centrerad runt din hemplanet som har koordinaterna 0,0



Men det finns en bra viewer för galaxy explorer tillgänglig. Den ligger nedladdningsbar från hemsidan jag länkade ovan. Det kan dock hända att man får laborera lite och peta in en färsk java, men det går att få den att lira.



2010-11-11 @ 21:50:00
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Anders S Lindbäck

Jag hade fel det var GalaxyNG som det var jag fixade programmet för. Ser att jag fortfarande står på High Score listan för GalaxyNG på:



http://galaxyng.sourceforge.net/hall/



2010-11-11 @ 21:53:39
URL: http://kunskapssamhallet.se/
Postat av: Jan-Olof Flink

@Anders,

coolt, just NG och G+ har jag aldrig spelat. Bara originalet, blind och explorer :-)



Men du lär ju i alla fall känna igen dig en del :-)



Det kan hända dock att jag slår på ett par house-rule-features som "Cargo insensitive shields" och möjligheten att lasta av CAP/MAT/COL på asteroider, så att man faktiskt kan bedriva handel med andra raser, men det återstår att se.



2010-11-11 @ 22:16:34
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Per "Wertigon" Ekström

Jag är lite konfundersam över varför du väljer att inte tillåta UTF-8 som mer eller mindre börjar bli de-facto standard på nätet, och har varit standard i både OSX och Linux i flera år nu...

2010-11-12 @ 12:46:01
Postat av: Jan-Olof Flink

@Per,



Tillåter och tillåter, jag skrev att det var vad som behövdes.

Det är helt enkelt så att det är ett play-by-email, så hela spelmotorn är att räkna som en enda stor textparser skriven i c++, och den senaste relasen gjorde 2004.



Sedan finns det inget i kommando-syntaxen eller rapportformatet som ger någon anledning att skriva något annat än vad som täcks in av 7-bitars ascii.



Det är fullt möjligt att det fungerar utmärkt med UTF-8 så länge du inte använder några specialtecken, men det är inget jag testat. Men om du enbart kan använda UTF-8 och vill vara med kan jag sätta upp ett litet testspel så att vi kan köra ett provskott och se vad som händer.



2010-11-12 @ 14:11:09
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Per "Wertigon" Ekström

Aha, då förstår jag. :)



Tyvärr är jag lite för upptagen för tillfället (har en deadline nu på Måndag, och det verkar som att jag får spendera lite kvalitetstid i helgen på jobbet... -_-;;) men det är inte så svårt att testa. UTF-8 utan specialtecken är ju Plain Old ASCII, så...

2010-11-12 @ 14:21:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0